صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل “یونیسف” و وزارت عدلیه نشست دو روزه را زیر عنوان “عدالت برای کودکان” در کابل برگزار کرده اند. معین وزارت عدلیه از نبود امکانات در مراکز اصلاح و تربیت کودکان نگرانی می کند. در این نشست، میر فیاض الدین، رییس مرکز اصلاح و تربیت کودکان، پرداخت نود افغانی برای […]

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل یونیسفو وزارت عدلیه نشست دو روزه را زیر عنوان عدالت برای کودکاندر کابل برگزار کرده اند. معین وزارت عدلیه از نبود امکانات در مراکز اصلاح و تربیت کودکان نگرانی می کند.

در این نشست، میر فیاض الدین، رییس مرکز اصلاح و تربیت کودکان، پرداخت نود افغانی برای سه وقت نان کودکان، نبود تعمیرهای معیاری، کمبود اتاق های رهایشی برای آنان، نبود تفریحگاه ها،کمبود آموزگاران، دسترسی نداشتن کودکان به خدمات صحی، نبود ادویه مجانی و نبود داکتران و روان شناسان در این مراکز را از مشکلات عمده مرکز تربیت کودکان عنوان می کند.

آقای فیاض همچنان می گوید که در حال حاضر در سی و چهار ولایت، شش صد و هشتاد کودک مظنون وجود دارد که از جمله آن یکصد و سیزده کودک متهم به جرایم امنیت داخلی و خارجی استند.

درهمین حال، محمد قاسم حلیمی، معین وزارت عدلیه از نگهداری کودکان در ارگانهای امنیتی انتقاد می کند و از نبود محاکم اختصاصی برای آنان نگران است. آقای حلیمی می گوید کودکان که به امنیت داخلی و خارجی متهم استند، خلاف قانون در توقیف خانه های ارگانهای امنیتی مدت زیادی را سپری می کنند.

از سویی هم، نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد “یونیسف” به حمایت از کودکان افغانستان تاکید می کند.

استیفنو سوی، نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می گوید: “باید کودکان بیشتر مصوون بمانند و آخرین مرکز تادیب کودکان مراکز اصلاح کودکان است. در آنجا باید تمام امکانات زندگی در اختیار آنان قرار داده شود.”

همچنان مسوولان وزارت عدلیه از وزارت اطلاعات و فرهنگ، معارف، صحت و اداره دادستانی می خواهند که مرکز اصلاح کودکان را حمایت بیشتر کنند و در راستای فراهم سازی امکانات در این مرکز تلاش کنند.