از روز جهانی نفوس طی همایشی در کابل گرامیداشت شد. وزیر اقتصاد با نگرانی از رشد بی رویه نفوس کشور می گوید که نفوس افغانستان در سال‌ های پسین با رشد سرسام آور رو به رو بوده و با توجه به رشد بطی عواید ملی به شدت نگران کننده است. مصطفی مستور، وزیر اقتصاد در […]

از روز جهانی نفوس طی همایشی در کابل گرامیداشت شد. وزیر اقتصاد با نگرانی از رشد بی رویه نفوس کشور می گوید که نفوس افغانستان در سال‌ های پسین با رشد سرسام آور رو به رو بوده و با توجه به رشد بطی عواید ملی به شدت نگران کننده است.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد در مراسم گرامیداشت از روز جهانی نفوس در کابل، رشد بی رویه جمعیت در کشور را نگران کننده خواند. آقای مستور می گوید که از پنجاه سال به این سو نفوس افغانستان سه برابر شده و اکنون با رشد سرسام آور رو به رو است. به گفته وزیر اقتصاد، پنجاه سال پیش نفوس کشور حدود ده اعشاریه پنج میلیون تن بود که این رقم در حال حاضر به سی و یک اعشاریه پنج میلیون تن رسیده و رشد دو اعشاریه چهار درصدی را نشان می‌دهد.

وزیر اقتصاد رشد نفوس با رشد اقتصادی را نا متوازن می خواند و می گوید با آن که رشد نفوس با درصدی دو اعشاریه چهار درصد سرسام آور است، اما رشد اقتصادی تنها سه درصد است که این مساله در دراز مدت فقر اقتصادی را افزایش خواهد داد.

وزیر اقتصاد همچنان از تدوین یک راهکار رشد اقتصادی در مقایسه با میزان رشد نفوس خبر می دهد که به زودی به کابینه ارایه خواهد شد.

در همین حال حسیب الله موحد معاون اداره احصاییه مرکزی کمبود نیروی مولد را با وجود رشد سرسام آور نفوس از عوامل عمده فقر روز افزون اقتصادی در کشور عنوان می کند.

از سویی هم، احمد خان نعیم معاون پالیسی و پلان وزارت صحبت عامه، بی توجهی به مساله تنظیم خانواده در کشور را عامل عمده رشد سرسام آور نفوس می خواند و از خانواده‌ ها می خواهد که این مساله را جدی بگیرند.

اداره مرکزی احصاییه، نفوس افغانستان را در سال سیزده نود و هفت حدود سی و یک اعشاریه شش میلیون تن اعلام کرده که از این میان شانزده اعشاریه یک میلیون تن آن مردان و پانزده اعشاریه پنج میلیون تن دیگر زنان استند.