یک نهاد حقوق بشری در گزارشی درباره وضعیت کودکان افغانستان گفته که در دو سال گذشته ازدواج اجباری و زودهنگام دختران، اقدام به خودکشی و آزار و اذیت جنسی در برابر کودکان افزایش یافته‌است. نهاد حقوق بشری رواداری در تازه‌ترین گزارش خود به پهلوهای کمتر بازتاب‌یافته‌ای زندگی کودکان افغانستان پرداخته و گفته که حکومت سرپرست […]

یک نهاد حقوق بشری در گزارشی درباره وضعیت کودکان افغانستان گفته که در دو سال گذشته ازدواج اجباری و زودهنگام دختران، اقدام به خودکشی و آزار و اذیت جنسی در برابر کودکان افزایش یافته‌است.

نهاد حقوق بشری رواداری در تازه‌ترین گزارش خود به پهلوهای کمتر بازتاب‌یافته‌ای زندگی کودکان افغانستان پرداخته و گفته که حکومت سرپرست بیشتر قوانین قبلی به‌ شمول قوانین اختصاصی مربوط به کودکان را ملغا اعلام کرده و در بیش از دو سال گذشته هیچ اقدامی برای تضمین حقوق اساسی کودکان انجام نداده و به کنوانسیون بین‌المللی حقوق بشر عمل نکرده‌است. در گزارش این نهاد آمده‌است که ازدواج‌های اجباری، اقدام به خودکشی و آزار جنسی در برابر کودکان در افغانستان افزایش یافته‌است: یافته‌‌های این گزارش نشان داده که به‌دلیل فقدان مکانیسم‌‌های حقوقی بازدارنده و حمایتی، نقض حقوق اساسی کودکان از جمله ازدواج‌‌های اجباری و زود‌‌هنگام، اقدام به خودکشی، آزار جنسی، و دیگر اشکال خشونت و بدرفتاری در بخش‌‌های مختلف کشور افزایش یافته‌است که در این میان، کودکان دختر با توجه به نگاه جنسیت‌‌زده در وضعیت دشوارتری قرار دارند″.

در کنار این، بیستم نوامبر برابر است با روز جهانی کودک، این‌روز در حالی از فرارسیده‌است که نگرانی‌ها از اوضاع زندگی و معیشت کودکان افغانستان، به‌گونه‌ای چشم‌گیری افزایش یافته‌است. در کنار این، برخی از فعالان حقوق کودکان می‌گویند که طی دوسال پسین، بهبود وضعیت کودکان جز اولویت‌های حکومت سرپرست نبوده که این نگران کننده‌است.

درهمین حال، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید که این وزارت ده‌ها مرکز ساحوی در شهر کابل و ولایت‌ها برای رسیدگی به مشکلات کودکان ایجاد کرده‌است.

این در حالی‌است که نهاد رواداری آماری را از موارد نقض حقوق بشری علیه کودکان در افغانستان ارائه نکرده‌است. بربنیاد یافته‌های این نهاد از مراکز صحی در ولایت بامیان، ۵٠ درصد از مجموع موارد خودکشی‌های ثبت‌شده، مربوط به افراد زیر ١٨ سال بوده‌است. رواداری گزارش داده‌است که مواردی را در ولایت‌های قندهار و هلمند ثبت کرده که در آن دختران ١۴ و ١۵ سال با مردان بالای ۵٠ سال ازدواج کرده‌اند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv