دیدبان رسانه های آزاد افغانستان یا نی، سال ۲۰۱۷ میلادی را سال خونین برای خبرنگاران و کارمندان رسانه ای می خواند. در یک گزارش تازه دیدبان رسانه های آزاد افغانستان یا نی سال دوهزار و هفده میلادی، سال خونین برای خبرنگاران و کارمندان رسانه ای در افغانستان خوانده شده است. به اساس این گزارش چهارده […]

دیدبان رسانه های آزاد افغانستان یا نی، سال ۲۰۱۷ میلادی را سال خونین برای خبرنگاران و کارمندان رسانه ای می خواند.

در یک گزارش تازه دیدبان رسانه های آزاد افغانستان یا نی سال دوهزار و هفده میلادی، سال خونین برای خبرنگاران و کارمندان رسانه ای در افغانستان خوانده شده است. به اساس این گزارش چهارده تن از خبرنگاران و کارمندان رسانه ای در این سال جان باخته اند.

عبدالمجیب خلوتگر، رییس دیدبان رسانه های آزاد (روز پنجشنبه ۷ جدی/دی) هنگام نشر این گزارش به خبرنگاران گفت که سال دوهزار و هفده میلادی، دومین سال خونین برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان بوده است.

آقای خلوتگر افزود که در این سال بیست و سه خبرنگار زخم برداشته اند و در بیست و یک مورد خبرنگاران و کارمندان رسانه ای با لت و کوب مواجه شده اند. همچنان شصت و نه قضیه تهدید و تحقیر و چهارده قضیه توقیف و سلب آزادی نیز در جریان سال دوهزار و هفده در دفتر نی ثبت شده است.

بر اساس گزارش دیدبان رسان های آزاد، شصت و دو قضیه خشونت علیه خبرنگاران مربوط به حکومت و افراد دخیل در حکومت وحدت ملی می ‌شود. چهل و دو قضیه دیگر وابسته به گروه‌ های تروریستی، بیست و شش قضیه به افراد مسلح ناشناس و یازده قضیه خشونت هم از سوی کارفرمایان رسانه‌ای انجام شده است.

براساس این گزارش، از میان قضایایی ثبت شده خشونت علیه خبرنگاران در سال دوهزار و هفده میلادی، تنها به چهل و سه قضیه رسیدگی شده است.

پیش از این، سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده بود که افغانستان در سال دو هزار و هفده میلادی سومین کشور خطرناک برای خبرنگاران بوده است.