به‌دنبال افزایش نگرانی‌های امنیتی ناشی از خاک افغانستان، دبیرکل سازمان پیمان جمعی درباره خطر گسترش تروریسم و افراط‌‌گرایی از افغانستان به منطقه هشدار داد. دبیرکل سازمان پیمان جمعی همچنان از رزمایش نظامی مهم این سازمان در سال آینده میلادی خبر داد. در ادامه‌ی نگرانی‌های امنیتی کشورهای منطقه و جهان از تهدیدهای هراس‌افگنانه‌، دبیرکل سازمان پیمان […]

به‌دنبال افزایش نگرانی‌های امنیتی ناشی از خاک افغانستان، دبیرکل سازمان پیمان جمعی درباره خطر گسترش تروریسم و افراط‌‌گرایی از افغانستان به منطقه هشدار داد.

دبیرکل سازمان پیمان جمعی همچنان از رزمایش نظامی مهم این سازمان در سال آینده میلادی خبر داد.

در ادامه‌ی نگرانی‌های امنیتی کشورهای منطقه و جهان از تهدیدهای هراس‌افگنانه‌، دبیرکل سازمان پیمان جمعی درباره خطر گسترش تروریسم و قاچاق سلاح از افغانستان هشدار داد.

ایمانقلی تاسماگامبتوف در شانزدهمین مجمع پارلمانی این سازمان در مسکو، همچنان هشدار داد که مرزهای جنوبی آسیای میانه تهدیدپذیر است: خطر گسترش دهشت‌افگنی، قاچاق سلاح، مواد مخدر و افراط‌گرایی از افغانستان به منطقه نگران‌ کننده‌است. مرزهای جنوبی آسیای میانه مستقیماً در معرض تهدید است. برای مقابله با چالش‌های ناشی از وضعیت جاری در افغانستان باید تلاش‌های هماهنگ صورت گیرد.″

ایمانقلی تاسماگامبتوف در بخشی از سخنان خود گفت که قرار است سازمان پیمان امنیت جمعی رزمایش نظامی مهمی در سال ۲۰۲۴ برگزار کند.

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی تأکید کرد که کار برای بهبود مکانیسم‌ها برای مقابله با طیف وسیعی از چالش‌ها و تهدیدهای فراملی تشدید خواهد شد.

در حالی دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی از گسترش قاچاق سلاح از افغانستان هشدار داده که جان کربی سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید از گزارش‌ها درباره استفاده سلاح‌های امریکایی در حملات علیه نیروهای امنیتی پاکستان اظهار بی‌اطلاعی کرد: ″استفاده این سلاح‌ها در پاکستان را تأیید نمی‌کنم، اما این سلاح‌ها متعلق به نیروهای امنیتی حکومت پیشن افغانستان بوده‌است. نیروهای امریکایی هیچگونه تجهیزات خود را در افغانستان جا نگذاشته‌اند و آن‌چه به دست طالبان رسیده، سلاح‌های متعلق به نیروهای امنیتی حکومت پیشین است.″

نخست‌وزیر مؤقت پاکستان هم در ماه سنبله گفته بود که سلاح‌های به‌جا مانده امریکا در افغانستان علیه پاکستان، چین، ایران و سایر کشورهای منطقه به‌کار می‌رود.

گفتنی‌است که سفیر روسیه در تاجیکستان روز (یک‌شنبه، ۲۷ قوس) در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت که مقام‌های کنونی کابل تاهنوز نتوانسته امنیت مرزها را تأمین کنند. با این وجود، حکومت سرپرست پیوسته اطمینان داده که تهدیدی از خاک افغانستان متوجه هیچ کشوری نخواهد بود.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv