در ادامه‌ نگرانی‌های از حضور گروه‌های تروریستی در کشور، دبیر شورای امنیت ملی قرغیزستان درباره حضور داعش در افغانستان هشدار داده‌است. او افزود که این گروه تروریستی در حال اجرای راهبرد تهاجمی علیه کشورهای همسایه افغانستان است. وی افزود گروه تروریستی داعش در نظر دارد در تابستان سال جاری بیش از هفت هزار جنگ‌جو را […]

در ادامه‌ نگرانی‌های از حضور گروه‌های تروریستی در کشور، دبیر شورای امنیت ملی قرغیزستان درباره حضور داعش در افغانستان هشدار داده‌است.

او افزود که این گروه تروریستی در حال اجرای راهبرد تهاجمی علیه کشورهای همسایه افغانستان است. وی افزود گروه تروریستی داعش در نظر دارد در تابستان سال جاری بیش از هفت هزار جنگ‌جو را در مناطق شمالی افغانستان مستقر کند. درهمین‌حال، ذبیح‌الله، مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست با دیگر اطمینان می‌دهد که خاک افغانستان دربرابر هیچ کشور دیگر استفاده نمی‌شود.

نگرانی از حضور و فعالیت گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان، ظاهرا موضوع مورد اجماع کشورهای همسایه، منطقه و جهان درباره وضعیت کنونی کشور است. در تازه‌ترین مورد، مارات ایمانقلی اف، دبیر شورای امنیت ملی قرغیزستان در نشست گفت‌وگوهای امنیتی اسلام‌آباد درباره حضور داعش در افغانستان هشدار داد. او افزود که این گروه تروریستی در حال اجرای راهبرد تهاجمی علیه کشورهای همسایه افغانستان است. وی افزود که این گروه درحال جابه‌جای جنگ‌جویانش در مناطق شمالی افغاستان است:راهبرد تهاجمی گروه تروریستی داعش، کشورهای ایران، چین، روسیه و آسیای مرکزی را هدف قرار داده است. وی افزود گروه تروریستی داعش شاخه خراسان در نظر دارد در تابستان سال جاری بیش از هفت هزار جنگجو را در مناطق شمالی افغانستان مستقر کند″.

دبیر شورای امنیت ملی قرغیزستان در این نشست به رشد و گسترش فعالیت‌های گروه‌های اسلام گرای افراطی با ریشه آسیای مرکزی و چین، نظیر جنبش اسلامی اوزبیکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جمعیت انصارالله و نیز داعش و القاعده اشاره کرد و گفت که این گروه‌ها ایدیولوژی شان را در خاک افغانستان گسترش می‌دهند.

با این حال، ذبیح‌الله، مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست در یک پیام صوتی به تلویزیون نور می‌گوید که افغانستان در امور داخلی هیچ کشور مداخله نمی‌کند و همچنان اطمینان می‌دهد که خاک افغانستان دربرابر هیچ کشور دیگر استفاده نمی‌شود.

این نگرانی‌ها درحالی صورت می‌گیرد که هفته پیش در نشست سه‌جانبه چین، پاکستان و حکومت سرپرست نیز بر تامین ثبات در افغانستان تاکید شد. با این حال، مقام‌های حکومت سرپرست گفته اند که گروه داعش را برخی کشورها بزرگنمایی می‌کند.