وزارت معادن و پترولیم اعلام کرده است که شرکت ‌های قراردادی بخش معادن که با ارایه اطلاعات نادرست، شراکت مقام‌ های بلند پایه حکومتی را کتمان می‌کنند، وارد فهرست سیاه این وزارت خواهند شد. نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پترولیم در یک نشست خبری در کابل از ایجاد یک سیستم اطلاعاتی الکترونیک در این […]

وزارت معادن و پترولیم اعلام کرده است که شرکت ‌های قراردادی بخش معادن که با ارایه اطلاعات نادرست، شراکت مقام‌ های بلند پایه حکومتی را کتمان می‌کنند، وارد فهرست سیاه این وزارت خواهند شد.

نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پترولیم در یک نشست خبری در کابل از ایجاد یک سیستم اطلاعاتی الکترونیک در این وزارت که تمام اطلاعات بخش معادن را در برمی‌گیرد خبر داد. سرپرست وزارت معادن و پترولیم گفت که در این سیستم تمام اطلاعات مربوط به بخش معادن که شاخص ‌های دقیق اطلاعاتی مربوط به شرکت‌ های قراردادی را نیز شامل می‌شود درج شده و در دسترس تمام شهروندان قرار گرفته است.

وی، تفکیک گزارش ‌ها و اطلاعات درست از نادرست که شرکت‌ های قراردادی و استخراج کننده معادن در اختیار وزارت معادن، وزارت مالیه و گمرکات قرار می‌دهند را از عمده ‌ترین شاخصه ‌های این سیستم می داند و می گوید که از تقلب شرکت‌ ها در این سیستم جلوگیری خواهد شد.

وی همچنان هشدار داد در صورتی‌که شرکت‌ ها اطلاعات نادرست نسبت به مالکان ذینفع را کتمان کنند افزون بر لغو جواز، این شرکت ها به طور همیشگی به فهرست سیاه خواهد رفت.

وی، در بخشی از سخنانش به افزایش چندین برابر عواید بخش معادن اشاره کرد و گفت که از سال دوهزار و شانزده که عواید معادن سالانه به نه صد میلیون می ‌رسید، تفاوتی چشم‌گیری در میزان این عواید رونما شده است. به گفته وی، هم اکنون عواید بخش معادن به دو اعشاریه دو میلیارد افغانی رسیده و انتظار می ‌رود که این رقم تا آخر سال مالی جاری به دو اعشاریه چهار میلیارد افغانی برسد.