پیوست به نگرانی‌ها مبنی بر تشدید حملات داعش در افغانستان و منطقه، فرمانده پیشین سنتکام در مورد تمایل شدید داعش برای حمله به امریکا و دیگر قدرت‌های خارجی هشدار داده‌است. فرانک مک‌کنزی گفته که خروج امریکا از افغانستان موجب رشد داعش خراسان شده‌است. در واپسین ماه‌های امسال و سال پار، داعش خراسان موفق شد تا […]

پیوست به نگرانی‌ها مبنی بر تشدید حملات داعش در افغانستان و منطقه، فرمانده پیشین سنتکام در مورد تمایل شدید داعش برای حمله به امریکا و دیگر قدرت‌های خارجی هشدار داده‌است. فرانک مک‌کنزی گفته که خروج امریکا از افغانستان موجب رشد داعش خراسان شده‌است.

در واپسین ماه‌های امسال و سال پار، داعش خراسان موفق شد تا حملاتی را در افغانستان، کشورهای همسایه و منطقه سازمان‌دهی کند که صدها کشته و زخمی به‌جا گذاشت. حملات پسین داعش سبب نگرانی شدید کشورهای منطقه و جهان شده‌است. به‌گونه‌ که اینک فرمانده پیشین  فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا در مورد تمایل شدید داعش برای حمله به امریکا و دیگر قدرت‌های خارجی هشدار داده‌است. فرانک مک‌کنزی گفته که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، موجب رشد داعش خراسان در این کشور شده‌است. آقای مک‌کنزی در گفت‌وگوی اختصاصی با یک رسانه امریکایی این اظهارات را مطرح کرده و نبود نیروهای امریکایی را در افغانستان برای گروه‌های تروریستی، موهبت خوانده‌است: «متاسفأنه، ما دیگر آن فشار را بر آن‌ها وارد نمی‌کنیم، بنابراین آن‌ها آزادند که قدرت پیدا کنند، آزادند برنامه‌ریزی کنند، آزادند هماهنگ کنند. ایالات متحده باید به‌جای خروج کامل از افغانستان در آگست ۲۰۲۱، می‌بایست بخشی از نیروهای خود را در افغانستان حفظ می‌کرد. در افغانستان، ما تقریباً هیچ توانایی برای زیرنظر گرفتن کشور نداریم».

در کنار این، دستیار مخصوص رئیس‌جمهور پیشین امریکا گفته که این کشور نمی‌داند چگونه داعش را شکست دهد. کریستوفر کوستان باور دارد که امریکا نیرویی در افغانستان برای جمع‌آوری اطلاعات ندارد پس برای شکست داعش، همکاری استخباراتی با حکومت: «طالبان به تنهایی توان مهار تهدید داعش خراسان را ندارند. طالبان شریک قابل اتکا در مبارزه بین‌المللی برای شکست داعش خراسان نیست؛ اما یک حدی از همکاری با طالبان هرچند ناخوشایند؛ اما ضروری است. در مبارزه با تروریزم جمع‌آوری اطلاعات از مناطق حیاتی است. با توجه به این که امریکا هیچ نیرویی در افغانستان ندارد، منافع ما در مبارزه با تروریزم از به‌دست آوردن اطلاعاتی که طالبان در جریان عملیات علیه داعش جمع‌آوری کرده‌اند، بهتر تامین شده می‌تواند».

در همین حال، برخی از کارشناسان حوزه سیاست و نظامی می‌گویند که ایالات متحده تلاش می‌کند تا از طریق برخی از کشورهای منطقه، ثبات افغانستان را تضمین کند و داعش را نیز، سرکوب کند.

با این همه، سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که داعش در افغانستان سرکوب شده‌است و به هیچ گروهی اجازه فعالیت در افغانستان داده نمی‌شود.

این در حالی‌است که مقام‌های امریکایی بارها درباره حضور و فعالیت گسترده شاخه خراسان داعش و دیگر شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار دادند. در اوایل ماه جاری یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه خواستار حمله به مواضع این گروه‌ها در افغانستان شد.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv