وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می گوید که امسال بیش از هفت میلیون تن از شهروندان کشور با تهدید های ناشی از بارندگی و سیلاب رو به رو استند. سخنگوی این وزارت می گوید که در جریان ماه حمل نزدیک به شصت تن در پی بارندگی و سیلاب در کشور جان باخته اند […]

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می گوید که امسال بیش از هفت میلیون تن از شهروندان کشور با تهدید های ناشی از بارندگی و سیلاب رو به رو استند. سخنگوی این وزارت می گوید که در جریان ماه حمل نزدیک به شصت تن در پی بارندگی و سیلاب در کشور جان باخته اند و حدود شش صد منزل مسکونی کاملا تخریب شده است. به تازگی دیشب در ولسوالی نری ولایت کنر، چهار کودک درپی فرویختن سقف خانه جان باختند.

براساس پیش ‌بینی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، بیشتر ساحات کشور طی هفته روان گواه بارند‌گی‌ های شدید و آنی همراه با رعد و برق و ژاله خواهد بود. سخنگوی این وزارت می گوید که این بارندگی‌ سبب ذوب‌ شدن زودهنگام ذخایر برف‌ می‌ شود و ممکن است سیلاب‌ های سهمگین را به همراه داشته باشد.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می ‌گوید که بر اساس پیش ‌بینی این وزارت، میزان بارندگی ‌ها امسال بیشتر خواهد بود و بیش از هفت میلیون تن از شهروندان در نقاط مختلف با تهدید رو به رو خواهند بود.

احمد تمیم عظیمی، سخنگوی این وزارت گفته است که زندگی بیش از هفت میلیون تن را در سراسر آن کشور سیلاب‌ ها تهدید می ‌کند که از این میان یک میلیون و بیست و نه هزار تن در میزان بلند آسیب ‌پذیری قرار دارند.

بر اساس پیش ‌بینی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، ولایت ها هرات، کندهار، فراه، بادغیس، غور، تخار، بدخشان، پروان، کاپیسا، کابل، لوگر، میدان ‌وردک، کنر و غزنی، بیشتر در معرض آسیب ‌های سیلاب قرار دارند.

این وزارت در نظر دارد که برای کاهش آسیب ‌پذیری ‌ها با همکاری وزارت انرژی و آب، پروژه ‌های وقایوی تحکیم دریاها، دریاچه ‌ها، رودها و کانال ‌های شهری را در پنج حوزه دریایی و ولایت های مختلف عملی کند.

بر اساس معلومات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، در یکماه گذشته پنجاه و شش تن در پی بارندگی و سیلاب جان باختند و سی و یک تن دیگر زخم برداشته اند. در این مدت همچنان، نزدیک به شش صد منزل مسکونی به صورت کلی بیش از سه هزار منزل مسکونی دیگر به گونه قسمی تخریب شده است. آمار این وزارت نشان می ‌دهد که سیلاب ‌ها در ماه حمل، دوصد و چهل و پنج کیلومتر سرک، سی و هشت محراب مسجد و یک باب مکتب را تخریب کرده است.

درهمین حال، مسوولان محلی ولایت کنر می گویند که در پی بارندگی یک شبانه روز اخیر، سقف یک خانه در این ولایت فروریخته و چهار تن جان باخته اند. عبدالغنی مصمم، سخنگوی والی کنر گفته است که این رویداد حوالی ساعت هفت صبح امروز در مرکز ولسوالی نری این ولایت به وقوع پیوسته است. به گفته سخنگوی والی کنر، جان باختگان کودکان و اعضای یک خانواده بودند. براساس معلومات مسوولان محلی ولایت کنر، خانواده این کودکان در این اواخر از ولایت نورستان به این ولسوالی بی ‌جا شده است.