وزارت مالیه اعلام کرده است که واردات کالاهای بازرگانان افغانستان از گذرگاه اسپین ‌بولدک صبح امروز، از سرگرفته شده است. مسوولان این وزارت می گویند که، تاکنون پنجاه لاری مواد خوراکی از این گذرگاه وارد کشور شده است. پاکستان گذرگاه چمن- اسپین ‌بولدک را دو هفته پیش به خاطر آن چه تدابیر احتیاطی برای جلوگیری […]

وزارت مالیه اعلام کرده است که واردات کالاهای بازرگانان افغانستان از گذرگاه اسپین ‌بولدک صبح امروز، از سرگرفته شده است. مسوولان این وزارت می گویند که، تاکنون پنجاه لاری مواد خوراکی از این گذرگاه وارد کشور شده است. پاکستان گذرگاه چمن- اسپین ‌بولدک را دو هفته پیش به خاطر آن چه تدابیر احتیاطی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به این کشور گفته شده است، بسته بود. این گذرگاها مرزی به دستور نخست وزیر پاکستان باز گشایی شده است. درهمین حال، داکتر عبدالله عبدالله رییس جمهور حکومت همه شمول از نخست وزیر پاکستان به خاطر باز کردن گذرگاه مرزهای این کشور به افغانستان، قدر دانی کرده است.

پاکستان هفته گذشته برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، گذرگاها مرزی خود با افغانستان را بست. این مسله سبب نگرانی شهروندان کشور و افزایش قیمت ها مواد خوراکی در بازارها شد. روز جمعه عمران خان نخست وزیر پاکستان دستور باز گشایی گذرگاها مرزی این کشور را به افغانستان داد. نخست وزیر پاکستان در تویتی نوشت که پاکستان متعهد به حمایت از مردم افغانستان است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت: با وجود ایپدمی جهانی کووید نزده، ما همچنان متعهد به حمایت از برادران و خواهران افغانستانی خود هستیم. دستور دادم مرز چمن- اسپین بولدگ باز و به کامیون ها اجازه تردد به افغانستان داده شود، ما با افغانستان ثابت قدم میمانیم.

درهمین حال، وزارت مالیه اعلام کرده است که واردات کالاهای بازرگانا افغانستان از گذرگاه اسپین ‌بولدک صبح روز شنبه از سرگرفته شده است. مسوولان این وزارت می گویند که، تاکنون پنجاه لاری مواد خوراکی از این گذرگاه وارد کشور شده است. بر اساس معلومات وزارت مالیه درحال حاضر حدود دو هزار لاری حامل کالاهای بازرگانان افغانستان، در آن سوی خط مرزی دیورند در منطقه چمن پاکستان متوقف است.

از سویی هم، عبدالله عبدالله رییس جمهور حکومت همه شمول در صفحه تویترش از نخست وزیر پاکستان به خاطر بازگشایی مرزهای این کشور با افغانستان قدردانی کرده است.

عبدالله عبدالله نوشت: از عمران خان، نخست وزیر پاکستان تشکر می‌کنم که درخواست مردم ما و بازرگانان برای گشودن مرز چمن- بولدگ را برای تردد مواد غذایی و اقلام ضروری در این شرایط حاد، پذیرفت.

از سویی هم شماری از باشندگان کابل بازگشایی گذرگاه های پاکستان به افغانستان را در شرایط کنونی اقدام نیک می دانند و می گویند بازگشایی این مرزها در کاهش نرخ ها مواد خوراکی موثر است.

پیش از این کاخ سپیدار اعلام کرده بود که پاکستان به درخواست عبدالله عبدالله رییس جمهور حکومت همه شمول گذرگاه چمن – اسپین‌بولدک به روی لاری‌های بازرگانان افغانستان باز کرده است. براساس معلومات کاخ سپیدار، در این مدت یک ‌هزار و پنجصد و هشتاد و چهار لاری شامل سه‌ هزار و دوصد کانتینر کالای مربوط به بازرگانان افغانستان در این گذرگاه گیر مانده بود. همچنان به دلیل این مشکل، شش ‌هزار کانتینر کالای تجاری بازرگانان افغانستان در بندر کراچی پاکستان متوقف شده بود. این کالاها شامل مواد اولیه و خوراکی بوده است.