حمله بر عزاداران حسینی در شهرکابل با واکنش‌های داخلی و خارجی مواجه شده است. جمعیت اسلامی افغانستان حمله بر عزاداران حسینی را محکوم کرده و آن‌را خلاف آموزه‌های اسلامی خوانده است. درهمین حال، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور نیز حمله دیروز〈جمعه، ۱۴ اسد〉 بر مراسم عاشورا را جنایت علیه بشریت دانسته است. از سویی‌هم، گزارش‌گر […]

حمله بر عزاداران حسینی در شهرکابل با واکنش‌های داخلی و خارجی مواجه شده است. جمعیت اسلامی افغانستان حمله بر عزاداران حسینی را محکوم کرده و آن‌را خلاف آموزه‌های اسلامی خوانده است.

درهمین حال، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور نیز حمله دیروز〈جمعه، ۱۴ اسد〉 بر مراسم عاشورا را جنایت علیه بشریت دانسته است. از سویی‌هم، گزارش‌گر ویژه‌ سازمان ملل برای حقوق‌بشر در افغانستان و وزارت خارجه ایران نیز این حمله را محکوم کردند.

از ادعای تامین امنیت صد درصدی تا انفجار و نا امنی! مراسم عاشورای امسال زیر تسلط طالبان چگونه خواهد بود؟!

حمله خونین بر عزاداران حسینی در شهر کابل که حدود ۳۰ کشته و زخمی برجا گذاشت، واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و خارجی را به همراه داشته است. جمعیت اسلامی افغانستان طی اعلامیه‌ای حمله‌ تروریستی بر مراسم عاشورا در کابل را محکوم کرده است. در اعلامیه جمعیت اسلامی افغانستان آمده که آموزه‌‌های دین مقدس اسلام به صورت واضح بر احترام به اماکن و مراسم مذهبی تاکید می‌‌کند.

در همین حال، حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین کشور، حمله بر عزاداران حسینی در کابل را جنایت علیه بشریت خوانده و تاکید کرده که مردم افغانستان برای نجات از دسیسه‌‌های بیگانگان نیاز دارند باهم اتفاق و اتحاد کنند.

از سویی‌هم، ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ سازمان ملل برای حقوق‌بشر در افغانستان، انفجار مرگ‌بار در غرب کابل را هولناک خوانده و گفته است که مقام‌‌های طالبان مسوول حفاظت از شهروندان افغانستان هستند. آقای بنت تاکید کرده که عاملان این جنایت باید محاکمه شوند.

از سویی‌دیگر، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران حملات تروریستی عصر روز جمعه را محکوم کرده و تاکید می‌کند که حکومت سرپرست افغانستان با توجه به حضور عزاداران حسینی در مسجدها و مراسم عزاداری، نظم بیش‌تری را برای تامین امنیت فراهم کنند.

شهرزاد اکبر، رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان نیز در صفحه توییترش این رویداد را کابوس تکراری عنوان کرده است: ″از چیزی‌که ما می‌ترسیدیم. حمله‌های هدفمند به جامعه شیعه وهزاره و یک کابوس تکراری بود″.

گفتنی‌است که، مسوولیت حمله بر عزاداران حسینی را گروه داعش به عهده گرفته است. انفجار سرکاریز در حالی رخ داده است که طالبان از تامین امنیت مراسم محرم، اطمینان داده بودند.