دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش بر منع کار زنان در دفاتر این نهاد در ننگرهار گفته که اگر این اقدام لغو نشود، سازمان ملل نمی‌تواند کمک‌های بشر دوستانه خود را در افغانستان ادامه بدهد. در همین‌حال، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان نیز ممنوعیت کار زنان در دفاتر این نهاد را نقض […]

دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش بر منع کار زنان در دفاتر این نهاد در ننگرهار گفته که اگر این اقدام لغو نشود، سازمان ملل نمی‌تواند کمک‌های بشر دوستانه خود را در افغانستان ادامه بدهد.

در همین‌حال، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان نیز ممنوعیت کار زنان در دفاتر این نهاد را نقض حق‌ اساسی زنان و خلاف منشور این سازمان‌ عنوان کرده و خواستار لغو فوری این تصمیم شده‌است. درعین حال، نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، در واکنش به ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل گفته که حکومت سرپرست باید به تعهدات خود در مذاکرات دوحه عمل کند.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ″یوناما″ از منع کار زنان در این اداره در ننگرهار خبر داده و از تمام کارمندان به‌شمول بخش امنیتی این اداره در تمام ولایت‌های کشور خواسته که در ۴۸ ساعت آینده به‌محلات کار خود حاضر نشوند.

یوناما روز 〈سه‌شنبه، ۱۵ حمل〉 اعلام کرد که در ولایت ننگرهار حکومت سرپرست کار کارمندان زن در این سازمان را ممنوع کرده‌‌است. یوناما گفته که بدون کارمندان زن این اداره نمی‌تواند کمک‌های نجات بخش را به‌مردم افغانستان، برساند: ″نگرانی جدی داریم که زنان محلی کارمند ملل متحد در افغانستان از رفتن به کار منع شده‌اند. به مقام‌‌های بالفعل یادآوری می‌کنیم که نهادهای ملل متحد بدون کارمندان زن فعالیت نتوانسته و مساعدت‌های نجات بخش را ارایه کرده نمی‌تواند″.

درهمین‌حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ممنوعیت کار زنان در دفتر این سازمان در ولایت ننگرهار را محکوم کرده و در توییتی نوشته که اگر این اقدام لغو نشود، سازمان ملل نمی‌تواند کمک‌های بشر دوستانه خود را در افغانستان ادامه بدهد.

همزمان با این، ریجارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق‌بشر سازمان ملل برای افغانستان با نشر تویتی ممنوعیت کار زنان در دفاتر این نهاد را نقض حق‌ اساسی زنان و خلاف منشور این سازمان‌ عنوان کرده و خواستار لغو فوری این تصمیم شده‌است. زلمی خلیلزاد نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، در واکنش به‌ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل گفته که حکومت سرپرست باید به تعهدات خود در مذاکرات دوحه عمل کند.

در عین‌حال، انستیتوت صلح امریکا  در گزارشی فرمان‌های حکومت سرپرست در مورد محدودیت‌ها علیه زنان کشور را از نظر اجتماعی و اقتصادی به‌‌شدت آسیب‌پزیر عنوان کرده و گفته که به‌حاشیه راندن نیمی از جمعیت در افغانستان بر معضل بشردوستانه که کمک‌کنند‌گان و نهاد‌های بین‌المللی با آن روبه‌رو هستند، می‌افزاید.

این در حالی‌است که اداره‌ی هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان”اوچا” هشدار داده و گفته است اگر به‌زودی به کمک درخواست شده این نهاد از سوی جهان، دست نیابد حیات میلیون‌‎ها تن در افغانستان در خطر مرگ قرار خواهد گرفت.