نزدیک به ۴ ماه از سال جدید تعلیمی ۱۴۰۱ می‌گذرد و پسران لیسه در حال سپری نمودن امتحانات نیمه‌ای سال تعلیمی هستند؛ اما از بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم خبری نیست. دیدبان حقوق‌بشر در واکنش به ادامه‌ی‌ بسنه‌ماندن مکتب‌های دختران توسط امارت اسلامی در افغانستان، از جهان خواسته است که […]

نزدیک به ۴ ماه از سال جدید تعلیمی ۱۴۰۱ می‌گذرد و پسران لیسه در حال سپری نمودن امتحانات نیمه‌ای سال تعلیمی هستند؛ اما از بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم خبری نیست.

دیدبان حقوق‌بشر در واکنش به ادامه‌ی‌ بسنه‌ماندن مکتب‌های دختران توسط امارت اسلامی در افغانستان، از جهان خواسته است که برای پایان‌‌ دادن به بسته‌ماندن مکتب‌ها تلاش کند. این دیدبان گفته است که این محدودیت پیامدهای ویرانگری برای دختران، خانواده‌‌ها و آینده‌ افغانستان دارد.

این در حالی‌است که روز گذشته 〈سه‌شنبه، ۲۱ سرطان〉 اعلامیه‌‌ای در شبکه‌های اجتماعی منسوب به وزارت معارف امارت اسلامی نشر شد که در آن آمده بود مسوولان وزارت معارف و امر به معروف امارت اسلامی درباره‌‌ی بازگشایی مکتب‌های دختران نشست خبری در کابل برگزار می‌‌کنند. وزارت معارف در این اعلامیه رسانه‌ها را به این نشست دعوت کرده و گفته بود که موضوع نشست  باز شدن مکتب‌ها براساس فرمان ملا هبت‌‌الله آخوندزاده رهبر امارت اسلامی است؛ اما عزیزاحمد ریان، سخن‌گوی وزارت معارف امارت اسلامی در پیامی به رسانه‌ها، این اعلامیه را جعلی خواند.

شماری از فعالان حقوق زن از ادامه‌ی بسته ماندن مکتب‌ها نگرانی کرده می‌گویند که عدم حضوردختران به مکتب و عدم حضور زنان در ساحه کار، افغانستان را از کاروان پیشرفت به عقب باز می‌گرداند.

این در حالی‌است که قرار بود مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم پس از ماه‌‌ها تعطیلی در اول سال جاری خورشیدی بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف امارت اسلامی در همان روز اعلام کرد که مکتب‌های متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی هم‌چنان بسته می‌‌مانند.