حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، خواستار پوزش خواهی رییس جمهورغنی از ترک تباران کشور شده است. رییس جمهورغنی در یکی از برنامه برنامه، امیر تیمور گورکانی را بالقب تیمورلنگ یاد کرده است. این مسله سبب واکنش تند برخی از چهره های ترک تبار کشور شده است. رییس جمهور غنی اخیرا در نشستی با دانشجویان تحت […]

حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، خواستار پوزش خواهی رییس جمهورغنی از ترک تباران کشور شده است. رییس جمهورغنی در یکی از برنامه برنامه، امیر تیمور گورکانی را بالقب تیمورلنگ یاد کرده است. این مسله سبب واکنش تند برخی از چهره های ترک تبار کشور شده است.

رییس جمهور غنی اخیرا در نشستی با دانشجویان تحت عنوان “گفتمان تاریخ فرهنگ و هویت ملی” در ارگ، در بخشی از صحبت هایش گفته است که سیستم آبیاری سیستان هلمند و فراه را “تیمور لنگ” ویران کرده است. این سخنان رییس جمهورغنی واکنش تند ترک تباران کشور را بر انگیخته است. شماری از اعضای حزب جنبش اسلامی افغانستان در همایشی، از رییس جمهورغنی خواستند که از ترک تباران کشور معذرت خواهی کند. بشیر احمد تهینج سخنگوی حزب جنبش اسلامی افغانستان می گوید که سخنان آقای غنی در مورد امیر تیمور گورکانی غیر قابل قبول است و مردم ترک تبار آنرا نوع بی احترامی به گذشته گان خود به ویژه امیر تیمور گورکانی می دانند. آقای تهینج تاکید می کند که رییس جمهورغنی باید از این گفته هایش از مردم ترک تبار افغانستان معذورت خواهی کند.

این در حالیست که ارگ ریاست جمهوری از بهر اظهارات رییس جمهورغنی در مورد نسبت لقب غیر متعارف به امیر تیمور گورکانی ابراز تاثر کرده و از سیاستمداران خواسته است که از اشتباه لفظی‌ رییس جمهورغنی استفاده سیاسی نکنند. امیر تیمور گورکانی از طایفه ترکان مغولی و اساس گذار امپراتوری تیموری بود که در بیشتر سرزمین‌ های آسیای مرکزی و غربی بیش از دوصد سال حکمرانی کرده است.