پس از تسلط دوباره‌ی حکومت سرپرست در افغانستان تنش‌های زیادی میان افغانستان و ایران برسر حق‌آبه رود هیرمند بالاگرفت که موجب روابط تیره بین این دوکشور شد. در این حال، اخیرا امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه در گردهمایی عالمان دین در کابل به‌‌گونه‌ تلویحی از ایران به‌‌خاطر تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان […]

پس از تسلط دوباره‌ی حکومت سرپرست در افغانستان تنش‌های زیادی میان افغانستان و ایران برسر حق‌آبه رود هیرمند بالاگرفت که موجب روابط تیره بین این دوکشور شد.

در این حال، اخیرا امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه در گردهمایی عالمان دین در کابل به‌‌گونه‌ تلویحی از ایران به‌‌خاطر تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان انتقاد کرد.

این اظهارات سرپرست وزارت خارجه با واکنش‌های مواجه شده‌است. سید حسین موسوی، معاون وزارت خارجه ایران،‌ گفته است که با دوجانبه‌‌سازی و شخصی‌‌سازی موضوع نمی‌توان از مسوولیت‌های بین‌المللی فرار کرد.

از سوی‌هم، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که ادامه تنش‌های لفظی مقام‌های حکومت سرپرست و ایران بر روابط دو کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

این در حالی‌لست که جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران پس از سفرش به افغانستان، گفته است که میزان همکاری‌های ایران با افغانستان بستگی به رفتار مقام‌های حکومت سرپرست دارد. قدوسی علاوه کرده است که اولویت ایران کمک به مردم افغانستان است و این کمک‌‌ها در بخش صحت، معیشت، راه و تجارت است.