حمله بر مسجدی در ننگرهار با واکنش های جهانی رو به رو شده است. سازمان عفو بین الملل، این رویداد را جنایت جنگی خوانده است. سفیر آمریکا در کابل نیز با نکوهش این رویداد گفته است که حمله بر غیرنظامیان غیرقابل قبول است. وزارت های خارجه ایران و پاکستان نیز این حمله را محکوم کرده […]

حمله بر مسجدی در ننگرهار با واکنش های جهانی رو به رو شده است. سازمان عفو بین الملل، این رویداد را جنایت جنگی خوانده است. سفیر آمریکا در کابل نیز با نکوهش این رویداد گفته است که حمله بر غیرنظامیان غیرقابل قبول است. وزارت های خارجه ایران و پاکستان نیز این حمله را محکوم کرده و آن را عمل وحشیانه خوانده است.

انفجار دیروز در جریان نماز جمعه در ولسوالی هسکه ‌مینه ولایت ننگرهار، با واکنش ‌های داخلی و خارجی رو به رو شده است. سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین ‌الملل و سفارت آمریکا در کابل، کشورهای ایران و پاکستان این رویداد را نکوهش کرده اند. در این رویداد شصت و پنج تن به شهادت رسیدند و حدود چهل تن دیگر زخم برداشته اند.

سازمان عفو بین ‌الملل حمله بر نمازگزاران در ننگرهار را “جنایت جنگی” عنوان کرده و سازمان ملل متحد خواستار مجازارت “طراحان و عاملان” این رویداد شده است.

جان بس، سفیر آمریکا در کابل، با نکوهش این رویداد گفته کشتار نمازگزارانی که به گونه صلح آمیز در کنار هم جمع شده بودند غیر قابل قبول است. ناتو نیز حمله به مسجد در ولسوالی هسکه مینه را محکوم کرده و گفته که برای مبارز با تروریزم بین ‌المللی در کنار مردم و نظامیان افغانستان می ایستد.

وزارت خارجه پاکستان با نشر اعلامیه ‌ای، با خانوده‌ های قربانیان انفجار ننگرهار ابراز غمشریکی کرده و این رویداد را “تروریستی” دانسته است. در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که اسلام آباد برای مبارزه با تروریزم با حکومت افغانستان همکار است و در این راستا‌ها گام‌ هایی را برداشته است.

وزارت خارجه ایران این رویداد را محکوم کرده و هدف قرار دادن غیرنظامیان به ویژه نمازگزاران را یک عمل “وحشیانه” دانسته است.

این حمله در حالی صورت گرفت که روز پنجشنبه هفته گذشته، یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل در کابل از افزایش تلفات غیر نظامیان در جریان سه ماه اخیر خبر داده است. براساس گزارش یوناما گروه های مخالف مسلح دولت، بیشترین تلفات را به غیرنظامیان در افغانستان وارد کرده اند.