وزارت اقتصاد به گزارش انستیتوت صلح امریکا درباره اوضاع اقتصادی افغانستان، واکنش نشان داده‌است. این وزارت کاهش نرخ تورم، ثبات پول افغانی، افزایش عواید ملی و صادرات و تمویل هزینه عادی و پروژه‌های انکشافی را از پیشرفت‌های اقتصادی افغانستان دانسته‌است. این در حالیست که کارشناسان ارشد اقتصادی در انستیتوت صلح امریکا می‌گویند که اقتصاد افغانستان […]

وزارت اقتصاد به گزارش انستیتوت صلح امریکا درباره اوضاع اقتصادی افغانستان، واکنش نشان داده‌است. این وزارت کاهش نرخ تورم، ثبات پول افغانی، افزایش عواید ملی و صادرات و تمویل هزینه عادی و پروژه‌های انکشافی را از پیشرفت‌های اقتصادی افغانستان دانسته‌است. این در حالیست که کارشناسان ارشد اقتصادی در انستیتوت صلح امریکا می‌گویند که اقتصاد افغانستان بار دیگر در لبه‌ی پرتگاه قرار گرفته‌است.

کارشناسان ارشد اقتصادی در انستیتوت صلح امریکا با بررسی گزارش‌های اخیر بانک جهانی از وضعیت افغانستان گفته‌اند که با گذشت بیش از دو سال از به قدرت رسیدن حکومت سرپرست در کشور، افغانستان همچنان یکی از فقیرترین کشورهای جهان با برخی از بالاترین نیازهای بشردوستانه است. بربنیاد این گزارش، از سال ۲۰۲۱ تاکنون حکومت سرپرست بیش از ۱۴۰ فرمان صادر کرده‌اند که ۹۰ فرمان آن به‌‌طور خاص حقوق و آزادی زنان و دختران را محدود کرده‌است. بر اساس این گزارش، زنان از صف نیروی کاری افغانستان بیرون شده‌‌اند و بخش بانکی افغانستان که در زمان حکومت پیشین هم در وضعیت مناسب قرار نداشت، بدتر شده و این کار بر اوضاع اقتصادی افغانستان و خانواده‌ها اثر منفی داشته‌است.

این در حالی‌است که هنوزهم افغانستان نیازمند کمک‌های بشری است و این نیازمندی‌ها با اخراج مهاجران از پاکستان، جدی‌تر شده‌است. با این همه، همواره مقام‌های حکومت سرپرست از بهبود روابط افغانستان با جهان استقبال کرده و خواهان ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه برای بهتر‌سازی اقتصاد کشور از سوی نهاد‌های بین‌المللی به کشور شده‌اند.

گفتنی‌است که سازمان ملل متحد همواره هشدار داده که افغانستان در لبه‌ی پرتگاه بحران بشری قرار دارد و بیش از نصف جمعیت این کشور با کمبود مواد غذایی رو‌به‌رو شده و سرمای زمستان نیز میلیون‌ها تن در افغانستان را مجبور می ‌سازد که یا مهاجرت کنند یا با قحطی مقابل شوند. بحران اقتصادی، زلزله‌های پیهم هرات و برگشت هزاران مهاجر اخراج شده از پاکستان، چالش‌های جدی دیگر در سال روان برای افغانستان حساب می‌شود.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv