پس از انتقاد دو مقام ارشد نظامی امریکا از روند خروج این کشور از افغانستان، وزارت خارجه امریکا می‌گوید که مسئولیت خروج نیروها و بی‌نظمی پس از آن به دوش حکومت ترامپ است. معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزود که ترامپ برنامه‌ای برای تخلیه شهروندان امریکا و همکاران افغانستان نداشت. درهمین حال، شماری از آگاهان […]

پس از انتقاد دو مقام ارشد نظامی امریکا از روند خروج این کشور از افغانستان، وزارت خارجه امریکا می‌گوید که مسئولیت خروج نیروها و بی‌نظمی پس از آن به دوش حکومت ترامپ است. معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزود که ترامپ برنامه‌ای برای تخلیه شهروندان امریکا و همکاران افغانستان نداشت. درهمین حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که خروج امریکا از خاک افغانستان برای امریکا و افغانستان پیامد‌های خوبی نداشت.

مارک میلی و کنت مکنزی، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا و فرمانده سابق سنتکام، در نشست استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا درباره چگونگی خروج نیروهای این کشور از افغانستان توضیحات دادند. این دو جنرال بازنشسته از خروج کامل نیروهای امریکا از افغانستان به شدت انتقاد کردند. آنان گفتند که باید بیش از دو هزار و ۵۰۰ نیرو برای موفقیت توافقنامه دوحه با حکومت سرپرست در افغانستان باقی می‌ماند.

از سوی هم، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره اظهارات این دو جنرال بازنشسته امریکایی گفت که جو بایدن د رباره پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا تصمیمی درست گرفت. به گفته‌ی او، امریکا بر اثر این خروج در موقعیت بهتری قرار دارد. پاتل افزود که حکومت ترامپ به رغم تعیین تاریخ خروج نیروها، برنامه‌ای برای خروج غیرنظامیان و شهروندان افغانستان همکار و متحد امریکا در افغانستان نداشت:«این حکومت قبلی ترامپ بود که در دوحه با طالبان مذاکره کرد، بدون این‌که برنامه‌ای برای تخلیه شهروندان امریکا و متحدان افغانستان و خانواده‌های‌شان تهیه کند».

معاون سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد که ادارات مختلف حکومت بایدن هفته‌ها پیش از سقوط کابل در آگست ۲۰۲۱، کار برسر برنامه تخلیه غیرنظامیان امریکایی و همکاران افغانستان‌ شان را آغاز کرده بودند:«امریکا نمی‌خواست پیشاپیش برنامه تخلیه را اعلام کند، چون مایل نبود که موقعیت حکومت وقت افغانستان را تضعیف کند».

باآن‌که مخالفان جو بایدن رئیس‌جمهوری امریکا از خروج این کشور از افغانستان پیوسته انتقاد کرده‌اند؛ اما او همواره از تصمیم خویش دفاع کرده و آنرا معقول دانسته‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv