وزارت انرژی و آب افتتاح بند سلما در ولایت هرات را گام مهم برای رشد اقتصادی کشور می داند.وزیر این وزارت می گوید که این بند سه صد و چهل میلیون متر مکعب آب را ذخیره می کند. مسوولان محلی هرات با استقبال از افتتاح بند سلما، ایجاد این بند را در امر رشد و […]

وزارت انرژی و آب افتتاح بند سلما در ولایت هرات را گام مهم برای رشد اقتصادی کشور می داند.وزیر این وزارت می گوید که این بند سه صد و چهل میلیون متر مکعب آب را ذخیره می کند.

مسوولان محلی هرات با استقبال از افتتاح بند سلما، ایجاد این بند را در امر رشد و شگوفایی در هرات به ویژه در بخش زراعت با اهمیت می دانند. به دنبال آن وزارت انرژی و آب در نشستی در کابل، افتتاح این بند را در ولایت هرات گام مهم در امر رشد اقتصادی کشور می داند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب می گوید که این بند سه صد و چهل میلیون متر مکعب آب را ذخیره می کند. آقای عثمانی می افزاید که افتتاح بند سلما رول مهم در راستای بهبود کشت و توسعه ی زراعتی دارد.به گفته ی وی، با ایجاد این بند هشتاد هزار هکتارزمین زیر آب یاری می رود.

بند سلما با ارتفاع ۵۵۰ متر و عرض ١٠٧ متر ساخته شده است که ظرفیت آبیاری هشتاد هزارهکتار زمین و تولید ۴۲ میگاوات برق را دارد.

این درحالی ‌است که پیش ازین تاخیردر کار ساخت پروژه بند سلما موجب بی اعتماد برخی از شهروندان هرات نسبت به تعهدات مقام های محلی این ولایت شده بود.

گفتنی است که کار ساخت بند سلمای هرات درسال ۱۳۵۷درزمان ریاست جمهوری محمد داود خان آغاز که بعد از پیشرفت ۲۵ درصدی و آغازجنگ‌ های داخلی کار آن متوقف شد.

اما با سقوط رژیم طالبان و روی کار آمدن حکومت جدید، ساخت این بند در اوایل سال ١٣٨۵ آغاز گردید.بند سلما، به کمک هند در ١۶٢ کیلومتری شرق شهرهرات، در ولسوالی “چشت شریف” بالای دریای هریرود ساخته شده است.