وزارت احیا و انکشاف دهات از طریق “برنامه ملی توسعه صنایع روستایی” پنجهزار دستگاه قالین بافی را به عودت کنندگان هشت ولایت کشور توزیع خواهد کرد. افغانستان از کشورهای است که در گذشته قالین آن در بازار های جهانی از شهرت بلندی برخوردار بود. این صنعت به دلایل گونه گون اکنون کمرنگ شده است و […]

وزارت احیا و انکشاف دهات از طریق برنامه ملی توسعه صنایع روستاییپنجهزار دستگاه قالین بافی را به عودت کنندگان هشت ولایت کشور توزیع خواهد کرد.

افغانستان از کشورهای است که در گذشته قالین آن در بازار های جهانی از شهرت بلندی برخوردار بود. این صنعت به دلایل گونه گون اکنون کمرنگ شده است و حتی شهروندان کشور از قالین های ساخت کشورهای دیگر استفاده می کنند. برای تقویت صنعت قالین بافی وزارت احیا و انکشاف دهات از طریق “برنامه ملی توسعه روستایی” پنچ هزار دستگاه قالین بافی را برای عودت کنندگان هشت ولایت کشور توزیع می کند.

مجیب الرحمن کریمی وزیر احیا و انکشاف دهات می گوید که هزینه خرید این دستگاه ها ۱۳۳ میلیون افغانی است که از سوی وزارت مالیه پرداخته می شود. به گفته آقای کریمی، با توزیع دستگاه های قالین بافی برای پانزده هزار تن شغل ایجاد می شود. وزیر احیا و انکشاف دهات همچنان می افزاید که “برنامه توسعه صنایع روستایی” تاکنون بیشتر از شش صد روستا را در بیست و چهار ولایت کشور زیر پوشش قرار داده است.

توسعه و معرفت جهانی قالین افغانستان از وعده های بود که رهبران حکومت در زمان پیکارهای انتخاباتی و شکل گیری حکومت وحدت ملی برای مردم کشور داده بودند. دیده شود که حمایت وزارت احیا و انکشاف دهات می تواند یک بار دیگر تولید و صادرات قالین وطنی را به بازارهای جهانی عرضه کند یا خیر.