وزارت ترانسپورت می گوید که با فعال شدن سیستم سازمان جهانی ترانسپورت جاده”تیر” در افغانستان، از طرزالعمل های پیچیده گمرکی تجارت جهانی و ضیاع وقت جلوگیری خواهد شد. سیستم ترانسپورت جهانی جاده “تیر” سیستم بین المللی تسهیل کننده ای ترانزیت و ترانسپورت بین المللی است. این سیستم از سوی اتحادیه جهانی ترانسپورت جاده ای میان […]

وزارت ترانسپورت می گوید که با فعال شدن سیستم سازمان جهانی ترانسپورت جاده”تیر” در افغانستان، از طرزالعمل های پیچیده گمرکی تجارت جهانی و ضیاع وقت جلوگیری خواهد شد.

سیستم ترانسپورت جهانی جاده “تیر” سیستم بین المللی تسهیل کننده ای ترانزیت و ترانسپورت بین المللی است. این سیستم از سوی اتحادیه جهانی ترانسپورت جاده ای میان کشورهای عضو این سازمان تطبیق می شود. کشورهایی که عضویت این سامان را دارند، با داشتن ویزا و یا اجازه نامه ترانزیت و ترانسپورتی تحت یک طرزالعمل یکسان عمل می کنند. افغانستان از سال نزده هشتاد و سه میلادی به این سو به کنوانسیون “تیر” ملحق شده و اتاق تجارت و صنایع کشور نیز عضویت دایمی در سازمان بین جهانی ترانسپورت جاده ای را دارد. سید ولی سلطان معاون وزارت ترانسپورت می گوید که با فعال شدن سیستم سازمان جهانی ترانسپورت جاده “تیر” در افغانستان از طرزالعمل های مغلق گمرکی و ضیاع وقت در رساندن کالاهای تجارتی جلوگیری خواهد شد. معین وزارت ترانسپورت می افزاید که با فعال شدن این سیستم، ترانزیت بین کشورهای عضو رونق خواهد گرفت و افغانستان از طریق ترانسپورت زمینی به ۵۷ کشور آسیایی، افریقایی و اروپایی وصل می شود.

آقای سلطان همچنان از نبود گارگاه آموزشی به رانندگان انتقاد می کند و می گوید که این امر سبب شده است که در بیسیاری از کشورها به راننده های افغانستانی ویزا ندهند.

درهمین حال، مسوولان وزارت مالیه می پذیرند که حکومت در راستای تطبیق سیستم ترانسپورت جهانی جاده “تیر” با مشکل روبه رو است. در حال حاضر سازمان ترانپسورت جهانی جاده “تیر” یکصد و هفتاد سازمان عضو، از هفتاد و چهار کشور جهان دارد که تنها شصت و هشت کشور قرار داد عضویت در این سازمان را امضا کرده است و پنجاه هفت کشور عملاً از این سیستم استفاده می کنند.