وزارت خارجه‌ی امریکا رینا امیری را به صفت نماینده‌ی ویژه‌ی این وزارت در امور زنان و دختران افغانستان و حقوق‌بشر معرفی کرده است. بانو امیری در دوره‌ی ریاست‌‌جمهوری بارک اوباما مشاور ارشد نماینده‌ی‌ ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان و پاکستان و هم‌چنان یکی از اعضای تیم سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان بوده است. […]

وزارت خارجه‌ی امریکا رینا امیری را به صفت نماینده‌ی ویژه‌ی این وزارت در امور زنان و دختران افغانستان و حقوق‌بشر معرفی کرده است.

بانو امیری در دوره‌ی ریاست‌‌جمهوری بارک اوباما مشاور ارشد نماینده‌ی‌ ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان و پاکستان و هم‌چنان یکی از اعضای تیم سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان بوده است. انتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا در تویتی ابراز امیدواری کرده رینا امیری کار حیاتی در امر افغانستان صلح‌‌آمیز، باثبات و امن برای تمام شهروندان افغانستان انجام بدهد. وزیر خارجه بلینکن هم‌چنان ستیفنی فوستر را به صفت مشاور ارشد امور زنان و دختران در ترکیب تیم هماهنگی برای تلاش‌‌های اسکان مجدد افغانستانی ‌ها که در چارچوب وزارت خارجه‌ی امریکا ایجاد شده است، گماشته است. پیشتر کمیته‌ی بین‌المللی نجات، افغانستان را در میان ۱۷۰ کشور در زمینه‌ی‌ حقوق زنان در رتبه‌ی‌ آخر قرار داده بود. سازمان ملل نیز گفته است که از زمان خروج امریکا و تسلط امارت اسلامی، زنان و دختران با موانع بزرگ‌تری برای تحصیل، کار و مشارکت در جامعه روبه‌رو بوده ‌اند.

این درحالی‌است که در تازه‌‌ترین مورد امارت اسلامی زنان را از سفر بدون محرم در موترهای شخصی منع کرده است. پیشتر کامالا هریس، معاون رییس‌‌جمهوری امریکا نیز در واکنش به وضع محدودیت امارت در برابر زنان افغانستان گفته بود که او نگران رفاه زنان و دختران افغانستان است که تحت حکومت امارت زندگی می‌کنند. بلال کریمی، معاون سخن‌گوی طالبان اما گفته بود که این گروه به رعایت تمامی حقوق شهروندان افغانستان متعهد اند. او به‌گونه‌ی‌ ضمنی از کامالا هریس خواسته بود که از مسایل داخلی و حقوق شهروندی مردم افغانستان به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده نکند.