وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود روی وضعیت حقوق بشر در جهان بحث کرده است. در این گزارش افغانستان به نقض حقوق بشری متهم شده است. در این گزارش آمده است که حکومت افغانستان، سوء استفاده مستمر یا موثر از سوی مقام ها از جمله نیروهای امنیتی را تحت پیگرد قانونی قرار نداده است. […]

وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود روی وضعیت حقوق بشر در جهان بحث کرده است. در این گزارش افغانستان به نقض حقوق بشری متهم شده است. در این گزارش آمده است که حکومت افغانستان، سوء استفاده مستمر یا موثر از سوی مقام ها از جمله نیروهای امنیتی را تحت پیگرد قانونی قرار نداده است. در این گزارش افغانستان، علاوه بر متهم شدن به نقض حقوق بشر، به حمله بر خبرنگاران نیز متهم شده است.

در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا آمده است که، این وزارت، دولت افغانستان را به بی‌ اعتنایی گسترده به حاکمیت قانون و مصوونیت رسمی افراد مسوول نقض حقوق بشر متهم کرده و نگاشته است که این موضوعات از مشکلات جدی و مداوم در افغانستان بوده است. در این گزارش آمده است که حکومت افغانستان، سوئ استفاده مستمر یا موثر از سوی مقام ها از جمله نیروهای امنیتی را تحت پیگرد قانونی قرار نداده است.

در گزارش، همچنان فساد دولتی، عدم پاسخگویی و تحقیقات در موارد خشونت علیه زنان، استخدام و استفاده از کودکان برای خدمت سربازی، استفاده جنسی از کودکان توسط نیروهای امنیتی و کارمندان آموزشی نیز ذکر شده است.

قاچاق افراد، خشونت توسط نیروهای امنیتی علیه افراد همجنسگرا، دوجنسگرا، فراجنسیتی و جرم پنداشتن رفتارهای جنسی همجنسگرایان، از موارد دیگر نقض حقوق بشری خوانده شده است.

در این گزارش همچنان حمله عناصر ضد دولت بر رهبران مذهبی که علیه طالبان صحبت کرده اند، سربازگیری کودکان برای حملات انتحاری و انتقال سلاح از سوی طالبان و گروه داعش از مواردی است که به آن اشاره شده و تاکید شده که مسوولیت کشتار رهبران مذهبی مخالف طالبان را هیچ کسی به عهده نگرفته است.

در گزارش وزارت خارجه، افزون بر افغانستان، کشورهای چین، ایران، ونزویلا و کیوبا نیز متهم به نقض حقوق بشر به شمول حمله بر خبرنگاران خوانده شده اند.