وزارت امور خارجه امریکا باردیگر اعلام کرد که به‌زودی قصد بازگشایی نمایندگی دپلماتیک خویش را در افغانستان ندارد. سخنگوی این وزارت در نشست خبری گفت که رعایت حقوق بشر و لغو محدودیت‌های آموزشی برای زنان، محورهای تعامل با حکومت سرپرست افغانستان خواهد بود. در ادامه اظهارنظرها پیرامون تعامل و شروط عادی‌سازی روابط با حکومت سرپرست؛ […]

وزارت امور خارجه امریکا باردیگر اعلام کرد که به‌زودی قصد بازگشایی نمایندگی دپلماتیک خویش را در افغانستان ندارد. سخنگوی این وزارت در نشست خبری گفت که رعایت حقوق بشر و لغو محدودیت‌های آموزشی برای زنان، محورهای تعامل با حکومت سرپرست افغانستان خواهد بود.

در ادامه اظهارنظرها پیرامون تعامل و شروط عادی‌سازی روابط با حکومت سرپرست؛ ودانت پتل، یکی از سخنگویان وزارت خارجه امریکا روز (دوشنبه، ۱۶ دلو) اعلام کرد که امریکا به‌زودی قصد ندارد نمایندگی دیپلوماتیک خود در افغانستان را باز کند. او محور تعامل با مقام‌های کنونی کابل را حقوق بشر و بازگشت دختران به آموزش عنوان کرد: «حقوق بشر و بازگشت دختران به مکتب محور اصلی تعامل ما با طالبان است. عادی‌سازی روابط با طالبان مشروط بر احترام به حقوق همه شهروندان افغانستان است. امریکا به تعامل با طالبان و«شهروندان افغانستان در خارج» ادامه می‌دهد اما در عین حال، «به اعمال فشار بر طالبان برای تغییر سیاست‌های تبعیض‌آمیز‌شان ادامه می‌دهد».

سخنگوی وزارت خارجه امریکا این سخنان را در حالی ابراز داشت که همزمان با پذیرش اعتمادنامه سفیر افغانستان در چین از سوی رئیس‌جمهور این کشور، بخش انگلیسی صدای امریکا به نقل از یک سند رسمی مدعی شد که وزارت خارجه امریکا بازگشایی بخش کنسلی خود در کابل را بررسی می‌کند.

درهمین حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که حکومت سرپرست برای کسب مشروعیت بین‌المللی بایست، معیارهای پذیرفته‌شده‌ای بین‌المللی را بپذیرد.

در بیش از دوسال گذشته هیچ کشوری تاکنون حکومت سرپرست را به‌رسمیت نشناخته‌است؛ جامعه جهانی عادی‌سازی روابط خویش با این حکومت را به فراگیری نظام سیاسی، رعایت حقوق بشر به‌ویژه حقوق بانوان و نیز رفع تهدیدهای دهشت‌افگنی از خاک افغانستان مشروط کرده‌است. با این حال، مقام‌های حکومت سرپرست بارها مدعی شده‌اند که شروط به‌رسمیت‌شناسی را تکمیل کرده‌اند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv