وزارت دفاع ملی گزارش های منتشر شده در روزنامه نیویارک تایمز مبنی بر بی‌ نتیجه بودن تلاش ‌های آمریکا برای تقویت نیروهای هوایی کشور را رد می ‌کند. روزنامه نیویارک تایمز آمریکایی به تازگی در مطلبی نوشته است که، یازده سال پس از آن که آمریکا کار را بالای ایجاد قوای هوایی افغانستان آغاز کرد […]

وزارت دفاع ملی گزارش های منتشر شده در روزنامه نیویارک تایمز مبنی بر بی‌ نتیجه بودن تلاش ‌های آمریکا برای تقویت نیروهای هوایی کشور را رد می ‌کند.

روزنامه نیویارک تایمز آمریکایی به تازگی در مطلبی نوشته است که، یازده سال پس از آن که آمریکا کار را بالای ایجاد قوای هوایی افغانستان آغاز کرد و تاکنون نزدیک به هشت میلیارد دالر در این بخش به مصرف رسیده، اما هنوز هم تلاش ‌ها در این عرصه به گونه بی‌نتیجه ادامه دارد. نیویارک تایمز به نقل از برخی متخصصین نگاشته است که افغانستانی ‌ها برای مصونیت طیارات و حمایت در بخش ‌های مختلف قوای هوایی به گونه دوامدار به آمریکا متکی اند.

درهمین حال، غفور جاوید سخنگوی وزارت دفاع ملی می گوید که نیروهای هوایی کشور از ظرفیت‌های بالا برخوردار است و طیارات جنگی در اختیار دارد. به گفته وی، در حال حاضر نیروهای هوایی کشور سی بال چرخبال نوع بلک هاگ در اختیار دارند. وی می گوید که همچنان آموزش و پرورش پیلوت ها به گونه درست ادامه دارد. وی همچنان می‌گوید، همکاری‌های آمریکا تا سال دوهزار و بیست و دو ادامه می یابد و قرار است تا این سال صد‌ها بال چرخبال جدید به افغانستان داده شود.

این در حالی است که به دلیل مشکلات تخنیکی چرخبال ها و یا هم در نتیجه حملات طالبان در این اواخر حدود هشت چرخبال نظامیان سقوط کرده‌ است. در سقوط این چرخبال ها شماری از مقام‌های ارشد نظامی و غیرنظامی نیز جان باخته ‌اند.