سازمان‌ صحی جهان و وزارت صحت عامه کشور تأیید کرده اند که ۶۶ واقعه مثبت بیماری تب خون‌ دهنده یا کانگو در افغانستان به ثبت رسیده است. وزارت صحت همزمان با فرا رسیدن عید سعید اضحی از افزایش این بیماری در کشور ابراز نگرانی می کند. بیماری تب خون ‌دهنده یا کانگو، از طریق کنه […]

سازمان‌ صحی جهان و وزارت صحت عامه کشور تأیید کرده اند که ۶۶ واقعه مثبت بیماری تب خون‌ دهنده یا کانگو در افغانستان به ثبت رسیده است. وزارت صحت همزمان با فرا رسیدن عید سعید اضحی از افزایش این بیماری در کشور ابراز نگرانی می کند.

بیماری تب خون ‌دهنده یا کانگو، از طریق کنه تماس به خون ملوس و پشم حیوان هنگام ذبح یا پس از آن، به انسان انتقال می ‌یابد. همچنان، ویروس کانگو از انسان به انسان از طریق تماس با خون، ترشحات و سایر مایعات بدن منتقل شده می ‌تواند.

وزارت صحت عامه، وزارت زراعت و مالداری، سازمان صحی جهان و سازمان غذا و زراعت سازمان ملل متحد در افغانستان، از مردم می ‌خواهند تا اقدامات ویژه ای را به هدف محافظت جان شان از این بیماری اتخاذ کنند. وزارت صحت عامه با نشر بیانیه ای به نقل از فیروزالدین فیروز وزیر صحت کشور گفته است، امسال تا کنون شصت و شش واقعه کانگو تأیید شده است و پیش از این دوازده فرد مبتلا به این بیماری جان باخته اند.

آقای فیروز تأکید کرده است “کانگو یک مسأله جدی صحی با میزان حدود دوازده درصد وفیات کنونی در افغانستان است. ما از هر فرد می ‌خواهیم که در جریان عید اضحی، هنگامی ذبح ‌کردن قربانی شان اقدامات و تدابیر لازم را برای محافظت خود و خانواده شان از بابت این ویروس اتخاذ کنند”.

داکتر ریچارت پیپر کورن نماینده سازمان صحی جهان برای افغانستان گفته است این سازمان با وزارت صحت عامه در بهبود نظارت و بررسی، ارتقای ظرفیت لابراتواری و فعالیت‌های سیستم نظارت و بررسی همکاری می‌ کند.

نماینده سازمان صحی جهان برای افغانستان تأکید کرده است که، ما از عامه مردم می ‌خواهیم که تا بیشتر مراقب باشند و هنگامی که روزهای عید قربانی را با دوستان شان تجلیل می‌ کنند، محافظت خود را از یاد نبرند.