وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که کمیته محافظت معادن سروی استخراج غیرقانونی معادن را در شانزده ولایت تکمیل کرده است. سرپرست وزارت معادن و پترولیم می گوید که این کمیته با همکاری ارگان های امنیتی طرزالعمل مشترک را تهیه کرده است. عنایت ‌الله مومند، سرپرست وزارت معادن و پترولیم، روز پنجشنبه، در برنامه حسابدهی دولت […]

وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که کمیته محافظت معادن سروی استخراج غیرقانونی معادن را در شانزده ولایت تکمیل کرده است. سرپرست وزارت معادن و پترولیم می گوید که این کمیته با همکاری ارگان های امنیتی طرزالعمل مشترک را تهیه کرده است.

عنایت ‌الله مومند، سرپرست وزارت معادن و پترولیم، روز پنجشنبه، در برنامه حسابدهی دولت به ملت در کابل گفت که در ولایت ‌های هرات، بامیان، دایکندی، ننگرهار و تخار روند رسمی سازی ساحات به گونه آزمایشی آغاز شده و به زودی برای معدن ‌کاران چهار ولایت جوازهای قانونی توزیع می ‌شود.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم از اصلاحات در این زمینه خبر داده و می‌گوید که قراردادها و معدن‌کاری ‌ها پس از این قانونمند خواهد شد. سرپرست این وزارت می‌ افزاید که در سال مالی گذشته، پنج میلیارد و پنجاه و سه میلیون و سه صدو هشتاد و دو هزار و پنجصد و سی افغانی از سکتور معادن عواید به دست آمده است.

سرپرست وزارت معادن وپترولیم، همچنان می گوید که روند داوطلبی پنج پروژه بزرگ معدن ‌کاری در سال مالی گذشته آغاز شده بود اما به دلیل پیدا نشدن داوطلب برتر و شرکت واجد شرایط، این پروژه ها بار دیگر به داوطلبی سپرده شده است. به گفته وی، در حال حاضر، به دلیل موجودیت مشکلات در تأسیسات زیربنایی، پروژه ‌های معدن ‌کاری به مقیاس کوچک و پروژه‌ های مواد ساختمانی، برای این وزارت در اولویت قرار دارد.

براساس معلومات وزارت معادن و پترولیم پروژه بازسازی و حفر چاه‌ های گاز، پروژه‌ های مشترک سکتور خصوصی و دولت، پروژه انتقال پایپ ‌لاین گاز شبرغان- مزار شریف، پروژه حوزه نفتی افغان- تاجیک و پروژه تاپی؛ از شمار پروژه ‌های توسعه ای وزارت معادن وپترولیم است که کار برخی از این پروژه‌ ها نهایی و شماری دیگر در جریان قرار دارند.