وزارت معادن و پترولیم می گوید که اخیرا بیش از چهل پروژه استخراج معادن را در شهر دبی امارات متحد عرب به اعلام گذشته است. سخنگوی این وزارت می گوید که انتظار می رود صد میلیون دالر در این بخش جذب شود. وزارت معادن و پترولیم، اخیرا چهل و سه پروژه صنایع استخراجی را در […]

وزارت معادن و پترولیم می گوید که اخیرا بیش از چهل پروژه استخراج معادن را در شهر دبی امارات متحد عرب به اعلام گذشته است. سخنگوی این وزارت می گوید که انتظار می رود صد میلیون دالر در این بخش جذب شود.

وزارت معادن و پترولیم، اخیرا چهل و سه پروژه صنایع استخراجی را در شهر دوبی به اعلام گذاشته و توقع دارد که صد میلیون دالر سرمایه‌ گذاری را جذب کند. عبدالقدیر مطفی، سخنگوی این وزارت می گوید که این پروژه‌ ها شامل معادن بزرگ و کوچک است که اکثر آنها شامل معادن کرومایت، تالک، مرمر، سمنت و هایدروکاربن است. همچنان آقای مطفی افزوده که برای نخستین بار افغانستان معادن لاجورد را در نشست صنایع استخراجی در شهر دبی، به شرکت ‌های خارجی به اعلام گذاشه است. به گفته سخنگوی وزارت معادن و پترولیم، ارزش کلی چهل و سه پروژه ای که به اعلام گذاشته شده، بیشتر است و هنگام قرارداد میان طرفین بر اساس تعهد مشخص خواهد شد.

آمار وزارت معادن و پترولیم نشان می ‌دهد که دو قرارداد مس بلخاب سرپل و طلای بدخشان را در واشنگتن با دو شرکت انگلیسی و آمریکایی به ارزش هفتاد و هفت میلیون دالر امضا کرده است.

سخنگو وزارت معادن و پترولیم همچنان می گوید که قراردادهای تولید گاز و حوزه افغان – تاجیک نیز با سرمایه ‌گذاران امضا شده است.

این وزارت در کنار این پروژه، جواز کار برای یکصد و چهل و سه پروژه مواد ساختمانی را در نزده ولایت به زودی صادر کرده و قراردادهای آن را امضا خواهد کرد.

این در حالیست که معاون دوم ریاست جمهوری گفته است حکومت در هژده سال گذشته نتوانسته به گونه درست از معادن افغانستان استفاده کند. اتحادیه اروپا در افغانستان نیز از سودی که به گروه های تروریستی و تفنگداران غیر مسوول از استخراج غیرقانونی معادن می‌ رسد، نگرانی کرده است.