وزیردفاع امریکا در جریان سفر اش به کابل به جانب روسیه هشدار داده و گفته است که مانع همکاری آنکشور با گرو طالبان خواهد شد. جیمز متیس که دیروز وارد کابل شد، همچنان تاکید کرده است که هرگونه کمک نظامی با گروه طالبان، خلاف قوانین بین‌المللی است. درهمین حال، شماری از اعضای شورای ملی می […]

وزیردفاع امریکا در جریان سفر اش به کابل به جانب روسیه هشدار داده و گفته است که مانع همکاری آنکشور با گرو طالبان خواهد شد. جیمز متیس که دیروز وارد کابل شد، همچنان تاکید کرده است که هرگونه کمک نظامی با گروه طالبان، خلاف قوانین بین‌المللی است. درهمین حال، شماری از اعضای شورای ملی می گویند که، خواست امریکا از روسیه مبنی بر قطع را بطه با گروه طالبان عملی نخواهند شد.

جمیز متیس وزیر دفاع امریکا روز دوشنبه در یک سفر از قبل نا اعلام شده وارد کابل شد. وزیر دفاع امریکا در این سفر با رییس جمهور غنی وشماری دیگر از مقام های بلند پایه حکومت دیدار گفتگو کرده است. وی با حضور در نشست مشترک خبری با فرمانده عمومی نیروهای ماموریت حمایت قاطع ناتو به جانب روسیه هشدار داده و گفته است که، مانع همکاری آنکشور با طالبان خواهد شد. وی، همچنان تاکید کرده است که هر گونه کمک نظامی با طالبان، خلاف قوانین بین‌المللی است.

وی گفته است: ما با روسیه از راه سیاسی و دپلوماتیک برخورد خواهیم کرد. این کار را در هر جای که می‌توانیم انجام خواهیم داد. در صورتی که روسیه مغایر با قوانین بین‌المللی عمل کند و یا حاکمیت ملی کشور‌های دیگر را در نظر نگیرد، ما مانع آن خواهیم شد. به گونه مثال، سرازیر شدن هر نوع سلاح از یک کشور خارجی، تخطی از قانون بین‌المللی به شمار می‌رود.

 

درهمین حال، فرمانده عمومی نیروهای مأموریت حمایت قاطع ناتو، از نقش روسیه در افغانستان جزییات ارایه نکرد، اما این مورد را رد نمی‌کند که، با دخالت مسکو، موضوع کمک تسلیحاتی با گروه طالبان هم مطرح است.

وی گفته است: ما به جمع آوری گزارشها در مورد این کمک ادامه خواهیم داد و البته ما شاهد بودیم که روسیه خواسته است که به طالبان مشروعیت بدهد. این کار اواخر سال گذشته صورت گرفته که آغازگر همین روند بوده‌است. ما از هر کسی که برای پیشبرد روند مصالحه با ما کمک می‌کند، حمایت می‌کنیم، اما مسلح سازی، برخورد خصمانه و یا مشروعیت بخشیدن به طرف متخاصم، به کسانی که دایماً حملات را انجام می‌دهند، مانند حمله دو روز پیش در مزارشریف، هیچگونه راه برای پیشبرد مذاکرات صلح آمیز نیست.

ازسویی هم، شماری از اعضای شورای ملی می گویند که، خواست امریکا از روسیه مبنی بر قطع رابطه با گروه طالبان عملی نخواهند شد.

این در حالیست که، روسیه همواره اتهام همکاری با گروه طالبان را رد کرده و گفته است، تماس‌های مسکو تنها به خاطر اطمینان از امنیت روسیه و تشویق گروه طالبان برای مصالحه با حکومت افغانستان است.