امروز بیست و نهم سنبله/شهریور برابر است با پنجمین سالروز شهادت رهبر جهاد، مقاومت و شهید صلح کشور استاد برهان الدین‎ربانی. با آن که در چهار سال گذشته از این روز با مراسم رسمی بزرگداشت شده است، اما امسال از بهر اشتراک صلاح الدین‎ربانی وزیر امور خارجه کشور و رییس جمعیت اسلامی افغانستان در نشست […]

امروز بیست و نهم سنبله/شهریور برابر است با پنجمین سالروز شهادت رهبر جهاد، مقاومت و شهید صلح کشور استاد برهان الدینربانی. با آن که در چهار سال گذشته از این روز با مراسم رسمی بزرگداشت شده است، اما امسال از بهر اشتراک صلاح الدینربانی وزیر امور خارجه کشور و رییس جمعیت اسلامی افغانستان در نشست کشورهای جنبش عدم انسلاک و چندین نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنان اشتراک سروردانش رییس کمیسیون برگزاری سالروز شهادت استاد شهید در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جمعیت اسلامی افغانستان تصمیم گرفت از سالروز شهادت رهبر جهاد، مقاومت با چند روز تاخیر بزرگداشت شود.

رهبر جهاد، مقاومت و شهید صلح کشور استاد برهان الدین ربانی شامگاه روز بیست و نهم سنبله/شهریور سال ۱۳۹۰ خورشیدی به شهادت رسید. استاد شهید که به شدت برای تأمین صلح در کشور تلاش می کرد، فردی را ملاقات کرد که ظاهرا پیام آور صلح بود. اما این فرد با خیانت به اعتماد شهید صلح کشور، او را به شهادت رساند.

صلاح الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امور خارجه در پیامی به همین مناسبت گفته است: شهید استاد برهان الدین ربانی در نیم قرن مبارزه و رهبری، گنجینه بزرگ و با ارزشی از میراث معنوی و سیاسی به رهروان و یارانش به میراث گذاشته است.

در ادامه این پیام آمده است که طی چهار سال گذشته به مناسبت سالروز شهادت رهبر جهاد و مقاومت مردم افغانستان در بیست و نهم سنبله/شهریور محافل مختلف رسمی در مرکز و ولایات با حضور رهبری و مقام های دولت برگزار می شد و مردم نیز در جاهای مختلف، برنامه های خود شان را برگزار می کردند.

امسال، با توجه به این که صلاح الدین ربانی به عنوان وزیر امورخارجه در روزهای نزدیک به سالروز شهادت رهبر جهاد و مقاومت و شهید صلح کشور در نشست رهبران کشور های عضو جنبش عدم انسلاک اشتراک کرد و پس از آن، همزمان با سالروز شهادت استاد، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در چند نشست مهم بین المللی پیرامون افغانستان اشتراک کرده است و از سویی هم سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری که مسوولیت کمیسیون دولتی برگزاری همایش پنجمین سالروز شهادت استاد شهید را به عهده دارد نیز در رأس هیئت افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل اشتراک کرده است، رهبری جمعیت اسلامی افغانستان فیصله کرد تا مراسم رسمی گل گزاری بر آرامگاه رهبر شهید و همچنان همایش رسمی بزرگداشت از پنجمین سالروز شهادت او، با چند روز تأخیر برگزار شود.