وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهورغنی مبنی بر مخالفت با رهایی زندانیان طالبان، اظهارات آقای غنی را نادرست خوانده است. رییس جمهورغنی گفته است که رهایی زندانیان طالب از صلاحیت ‌های آمریکا نه، بلکه در این مورد حکومت افغانستان تصمیم خواهد گرفت.زیر خارجه آمریکا واکنش رییس جمهورغنی را غالمغال برای جلب […]

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهورغنی مبنی بر مخالفت با رهایی زندانیان طالبان، اظهارات آقای غنی را نادرست خوانده است.

رییس جمهورغنی گفته است که رهایی زندانیان طالب از صلاحیت ‌های آمریکا نه، بلکه در این مورد حکومت افغانستان تصمیم خواهد گرفت.زیر خارجه آمریکا واکنش رییس جمهورغنی را غالمغال برای جلب توجه در رسانه ها عنوان کرده و گفته است که اقدامات آمریکا در خصوص رهایی زندانیان مهم است.

مایک پمپیو وزیر خارجه آمریکا گفته است: “شماری زیادی مردم چیزهای زیادی خواهند گفت. سرو صداهای زیادی خواهد بود. همه برای جلب توجه ودیده شدن در رسانه ‌ها رقابت می‌کنند. اما آن چه مهم است، اقدامات ماست.”

دو روز پس از امضای توافق صلح با طالبان، وزیر خارجه آمریکا گفته که در نتیجه توافق صلح با طالبان دو اسناد اجرایی محرمانه دیگر نیز به امضا رسیده است .آقای پمپیو روز یکشنبه در گفتگو با تلویزیون “سی بی اس” گفته که آمریکا دو سند اجرایی محرمانه دیگر در بخش توافقات نظامی با طالبان امضا کرده است. به گفته وزیر خارجه آمریکا، این دو سند بر بنیاد میکانیزم قوی، پیچیده و درست سنجیده شده تهیه شده که بر اساس آن دو طرف بر اجرای توافقنامه نظارت و بررسی کرده می‌ توانند. وی امضای توافقنامه صلح با طالبان را شفاف خوانده و تاکید کرده است که بیرون از توافق هیچ معامله‌ ای صورت نگرفته است.

وی افزوده است: “دو سند اجرایی دیگر وجود دارد؛ این دو سند محرم اند. این دو اسناد نظامی هستند که برای مصوونیت سربازان ما مهم اند، این اسناد به اعضای کانگریس نشان داده خواهد شد.”

این در حالیست که اعضای کانگریس آمریکا پیش از این از احتمال معاملات پنهانی با طالبان ابراز نگرانی کرده و وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش آمریکا گفته اند که در مورد این توافقنامه چیزی را نمی ‌دانند.

توافقنامه صلح آمریکا و طالبان روز شنبه، پس از حدود هژده ماه مذاکره در حضور نمایندگان حدود سی کشور جهان در دوحه قطر امضا شد. بر بنیاد این توافقنامه نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان خارج در چهارده ماه به هشت و هزار شش تن کاهش می ‌یابد. در مقابل طالبان هم به کاهش خشونت، آغاز مذاکره با دولت افغانستان و قطع روابط با داعش و القاعده متعهد شده‌ اند.