وزیر صحت عامه می گوید که میزان ابتلا به بیماری های روانی در میان شهروندان کشور به ویژه بانوان افزایش یافته است. در سه دهه گذشته وقوع جنگ ها، مهاجرت و فقر اقتصادی تاثیرات منفی بر شهروندان کشور گذاشته است. دچار شدن به بیماری های روانی به ویژه در میان زنان از تاثیرات منفی این […]

وزیر صحت عامه می گوید که میزان ابتلا به بیماری های روانی در میان شهروندان کشور به ویژه بانوان افزایش یافته است.

در سه دهه گذشته وقوع جنگ ها، مهاجرت و فقر اقتصادی تاثیرات منفی بر شهروندان کشور گذاشته است. دچار شدن به بیماری های روانی به ویژه در میان زنان از تاثیرات منفی این حوادث گفته می شود. داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه کشور می گوید که ۳۰ درصد مردم افغانستان از مشکلات روانی رنج می برند و در این میان زنان نسبت به مردان آسیب پذیرتر اند.

آقای فیروز استفاده از مواد مخدر، بیکاری و بی سوادی را از عوامل عمده بیماری روانی می داند و برای جلوگیری از آن تاکید بر همکاری میان ارگان مختلف دولتی و نهاد های اجتماعی دارد.

در همین حال گبریل نماینده اتحادیه اروپا در کابل دستاوردهای افغانستان در چند سال گذشته را در راستای کاهش بیماری های روانی چشم گیر می داند و اطمینان می دهد که این اتحادیه برای مبارزه با این بیماری با افغانستان کمک می کند.

نماینده اتحادیه اروپا در کابل می گوید: “جامعه جهانی از دستاورد های افغانستان در چند سال گذشته تقدیر می کند و در قسمت ظرفیت سازی صحت روانی با افغانستان همکار بوده و در آینده نیز همکار خواهد کرد”.

در این میان شهروندان نیز فقر، بیکاری و ناامنی را از عوامل اصلی بیماری های روانی می دانند. آنها از حکومت می خواهند که برای رفع مشکلات شان گام های عملی بردارد.

این در حالیست که داکتران روانی یکی از راه های بهتر شدن وضعیت بیماران روانی را تامین امنیت و بهبود وضعیت اقتصادی می دانند.