مسوولان وزارت معارف از میزان بلند بی‎سوادی در کشور نگرانی می کنند و می گویند که در حال حاضر ۶۱ در صد مردم کشور بی‎سواد اند. اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف این مسله را بزرگترین چالش در برابر امنیت و پیشرفت کشور می داند. افغانستان کشوری که در میان کشورهای منطقه و جهان دارای پایین […]

مسوولان وزارت معارف از میزان بلند بیسوادی در کشور نگرانی می کنند و می گویند که در حال حاضر ۶۱ در صد مردم کشور بیسواد اند. اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف این مسله را بزرگترین چالش در برابر امنیت و پیشرفت کشور می داند.

افغانستان کشوری که در میان کشورهای منطقه و جهان دارای پایین ترین میزان سواد است. نظر به آمار سازمان ملل متحد، این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی درمیان ۱۵۳ کشور جهان، بی سواد ترین کشور دنیا شناخته شده است و ۹۰ درصد زنان این کشور بی سواد اند.

با آن که میلیارد ها دالر در ۱۵ سال گذشته در زمینه رشد معارف و محو بی سوادی در کشور هزینه شده است، اما تغییرات چشم گیری در بخش کیفی نظام معارف به وجود نیامده است. اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف می گوید که هم اکنون بیش از ۶۰ درصد مردم کشور بی سواد اند. وزیر معارف این مساله را بزرگترین چالش در برابر امنیت و پیشرفت کشور می داند.

درهمین حال شماری از فعالان مدنی می گوید که حکومت و جامعه جهانی در ۱۴ سال گذشته در زمینه کاهش بی سوادی در کشور کمتر توجه کرده است.

در ۱۵ سال گذشته بیشترین کمک های جامعه جهانی به بخش معارف بوده است. پرده برداری وزیر معارف از مکتب های خیالی و آموزگاران خیالی موجودیت فساد در این وزارت را برملا کرد و دیده شده است که صدها میلیون دالر به بهانه چگونگی رشد نظام معارف و محو بی سوادی در کشور از سوی رهبری پیشین این وزارت حیف و میل شده است. اما تا کنون هیچ کسی در پیوند به فساد در این وزارت از سوی حکومت بازداشت نشده است.