کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا متن مصاحبه‌های دو مقام پیشین وزارت خارجه این کشور در پیوند با روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را منتشر کرد. این کمیته گفته‌است که دلایل رئیس‌جمهور بایدن در مورد خروج از افغانستان نادرست بوده‌است. راس ویلسن سرپرست پیشین سفارت امریکا در کابل، در مصاحبه با قانونگذاران امریکایی گفته‌است، […]

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا متن مصاحبه‌های دو مقام پیشین وزارت خارجه این کشور در پیوند با روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را منتشر کرد. این کمیته گفته‌است که دلایل رئیس‌جمهور بایدن در مورد خروج از افغانستان نادرست بوده‌است. راس ویلسن سرپرست پیشین سفارت امریکا در کابل، در مصاحبه با قانونگذاران امریکایی گفته‌است، برای اشرف‌غنی رئیس‌جمهوری فراری افغانستان هشدار داد بود تا در گمانه زنی‌های خود محتاط باشد و استراتیژی واحدی را ایجاد کند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در بیش از دوونیم سال گذشته مصاحبه‌های متعددی را با مقام‌های امریکایی در مورد روند خروج امریکا از افغانستان انجام داده‌است و از این میان متن مصاحبه‌های راس ویلسن، سرپرست پیشین سفارت امریکا در کابل و سم آرنسن، دپلومات دست اندرکار در ارائه خدمات کنسلی در جریان روند خروج از افغانستان را به تازگی منتشر کرده‌است. راس ویلسن، سرپرست پیشین سفارت امریکا در کابل در مصاحبه با قانونگذاران امریکایی گفته‌است که قبل از سقوط جمهوریت در افغانستان به اشرف‌غنی رئیس‌جمهوری فراری افغانستان و رهبران نظامی این کشور هشدار داده بود که هرچه زودتر نظامیان را بسیج و یک استراتیژی واحدی را ایجاد کنند:«پس از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، اشرف‌غنی رئیس‌جمهور فراری افغانستان انتظار داشت تا واشنگتن در پالیسی خود در قبال افغانستان تغییر وارد کند، من قبل از سقوط جمهوریت در افغانستان، به غنی و رهبران نظامی افغانستان گوشزد کرده بودم تا دیر نشده نظامیان افغانستان را بسیج و یک راهبرد واحدی را ایجاد کنند؛ اما رهبران افغانستان اقدام مؤثر نکردند».

همچنان سم آرنسن، دپلومات دست اندرکار در ارائه خدمات کنسلی در سفارت امریکا در کابل در مصاحبه با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا ضمن انتقاد از عملکرد وزارت خارجه این کشور در روند خروج از افغانستان گفت که پاسخگو قرار دادن آنانی‌که در جریان عملیات خروج از افغانستان مرتکب اشتباه شده‌اند، ضروری است:«واضح بگویم، این عملیات تخلیه را موفقانه خوانده نمی‌توانم. بیش از ۲۰۰ تن کشته و زخمی شدند و هزاران تن دیگر مانند من از زخم‌های پنهان روحی رنج می‌برند؛ پاسخگو قرار دادن آنانی‌که در جریان عملیات خروج از افغانستان مرتکب اشتباه شده‌اند، الزامی است».

در همین حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که خروج نیروهای امریکایی برای امریکا و افغانستان پیامدهای خوبی نداشت.

این درحالیست که تحقیقات کانگرس در مورد چند و چون روند خروج امریکا از افغانستان ادامه دارد و تاکنون مشخص نیست که این تحقیقات چه زمانی نهایی و نشر خواهد شد. اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا همواره انتقادها در مورد روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را رد کرده و این ماموریت را در تاریخ امریکا بی‌مانند خوانده‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv