اشتراک کنندگان نشست بین ‌المللی تاشکند در باره افغانستان از گروه طالبان خواسته اند که پیشنهاد صلح حکومت را بپذیرد و روابط خود را با تروریستان بین المللی جهانی قطع کند. نمایند‌گان بیش از بیست کشور و سازمان جهانی به‌ شمول امریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا، سازمان ملل‌ متحد، ناتو و اتحادیه اروپا در نشست […]

اشتراک کنندگان نشست بین ‌المللی تاشکند در باره افغانستان از گروه طالبان خواسته اند که پیشنهاد صلح حکومت را بپذیرد و روابط خود را با تروریستان بین المللی جهانی قطع کند.

نمایند‌گان بیش از بیست کشور و سازمان جهانی به‌ شمول امریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا، سازمان ملل‌ متحد، ناتو و اتحادیه اروپا در نشست روز سه‌ شنبه در تاشکند اشتراک کردند. اعلامیه پایان این نشست با حمایت از پیشنهاد صلح حکومت افغانستان تأکید کرده است که حل سیاسی بهترین راه پایان دادن به جنگ جاری در افغانستان است.

اشتراک کنندگان نشست تاشکند گفته اند که مبارزه مشترک و همکاری منطقه‌ ای در برابر تروریزم و قاچاق مواد مخدر، زمینه صلح و ثبات را نه ‌تنها در افغانستان، بلکه در تمام منطقه فراهم می کند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری این نشست را پر دستاورد می خواند و می گوید که برای نخستین بار در باره صلح افغانستان اجماع منطقه ای و جهانی ایجاد شده است.

اعلامیه پایان نشست تاشکند روی تمامیت ارضی افغانستان، عدم مداخله در امور این کشور، احترام به قانون اساسی افغانستان و نقش گسترده زنان در امور سیاسی، امنیتی و اقتصادی نیز تأکید کرده است.

روسیه و امریکا از حدود سه سال به این سو، یکدیگر خود را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده است. مسکو ادعا دارد که واشنگتن از تروریستان داعش در افغانستان حمایت می کند، در مقابل امریکا ادعا کرده است که روسیه برای گروه طالبان تجهیزات فراهم کرده و با افراد وابسته به این گروه اطلاعات استخباراتی را شریک می کند.

اکنون مسکو می خواهد یک نشست سه جانبه میان افغانستان، روسیه و امریکا برگزار شود. سرگی لاوروف وزیرخارجه روسیه در حاشیه نشست تاشکند با رییس جمهور غنی، دیدار کرده و با تأکید بر این مطلب، گفته است که کشورش از روند صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت می کند. بر اساس خبرنامه دفتر رسانه ای ریاست جمهوری، آقای غنی از پیشنهاد روسیه برای برگزاری نشست سه جانبه میان افغانستان، روسیه و امریکا، استقبال کرده است.