شورای امنیت سازمان ملل نشستی را در باره افغانستان برگزار کرد. ظاهراً اختلافات اعضای دائمی این شورا باعث شده که این نشست نیز مانند نشست‌های دیگر این شورا، نتایج یک‌سان ندهد. پیوست به رای‌زنی‌ها و برگزاری نشست‌های بزرگ بین‌المللی به‌منظور یافتن راه‌حل برای چالش‌های موجود در افغانستان، شورای امنیت سازمان ملل نشستی را درباره افغانستان […]

شورای امنیت سازمان ملل نشستی را در باره افغانستان برگزار کرد. ظاهراً اختلافات اعضای دائمی این شورا باعث شده که این نشست نیز مانند نشست‌های دیگر این شورا، نتایج یک‌سان ندهد.

پیوست به رای‌زنی‌ها و برگزاری نشست‌های بزرگ بین‌المللی به‌منظور یافتن راه‌حل برای چالش‌های موجود در افغانستان، شورای امنیت سازمان ملل نشستی را درباره افغانستان در پشت درهای بسته و بدون اعلام رسمی نتایج و فیصله‌های مشخص برگزار کرد. گزارش‌ها حاکی از آن‌است که اختلافات اعضای دائمی بر سر تعامل با حکومت سرپرست جدی بوده و این امر، تصمیم‌گیری را برای این شورا دشوار کرده‌است. در این نشست، امریکا، بریتانیا و فرانسه با درخواست چین ‌و روسیه برای گسترش روابط اقتصادی کشورهای همسایه با افغانستان مخالفت کردند. آن‌ها استدلال کردند که گسترش روابط  قبل از شکل‌گیری اجماع جهانی در مورد تعامل با حکومت کنونی، از ابزار فشار جامعه جهانی برای تغییر سیاست‌های حکومت سرپرست می‌کاهد.

در نشست شورای امنیت روی موضوعات مختلف از جمله رعایت حقوق بانوان کشور، نگرانی‌های کشورهای غربی، تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان و تمدید ماموریت یوناما تا یک سال دیگر، گفت‌وگو شده‌است. افزون بر این، ۱۱ کشور در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان، تداوم تبعیض جنسیتی و سیستماتیک بر زنان و دختران افغانستان را محکوم کردند. این کشورها در بیانیه‌ای گفتند که حکومت سرپرست در قبال نقض حقوق بشر و جنایت در برابر زنان باید پاسخ‌گو باشند.

شورای امنیت سازمان ملل در هفتم حوت نشستی را با محوریت افغانستان در پشت درهای بسته برگزار کرد. در این نشست، معاون دبیرکل سازمان ملل گزارشی درباره افغانستان ارائه کرد. در این نشست فرانسه، جاپان، سوئیس، بریتانیا، امریکا، اکوادور، مالتا، اسلونیا، سیرالئون، کوریای جنوبی و گایانا، به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که در پایان نشست شورا، در حضور خبرنگاران خوانده شد. در این بیانیه گفته شده که تنها راه ثبات و توسعه پایدار در افغانستان روند سیاسی فراگیر مبتنی بر حاکمیت قانون و حقوق بشر، به‌‌ویژه رعایت کامل حقوق‌ بانوان است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv