هشتمین دور گفتگوهای آمریکا و گروه طالبان در دوحه، پس از ده روز به پایان رسید. گروه طالبان این دور گفتگوها را طولانی و موثر توصیف کرده و گفته است دو طرف توافق کردند که در مورد گام‌ های آینده با رهبری خود مشوره کنند. گروه طالبان اعلام کرده که دور هشتم گفتگوهای صلح افغانستان […]

هشتمین دور گفتگوهای آمریکا و گروه طالبان در دوحه، پس از ده روز به پایان رسید. گروه طالبان این دور گفتگوها را طولانی و موثر توصیف کرده و گفته است دو طرف توافق کردند که در مورد گام‌ های آینده با رهبری خود مشوره کنند.

گروه طالبان اعلام کرده که دور هشتم گفتگوهای صلح افغانستان میان نمایندگان آمریکا و این گروه، سازنده بوده است. زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز در صفحه تویترش ابراز امیدواری کرده که این عید آخرین عیدی باشد که افغانستان در جنگ به سر می ‌برد.

دور هشتم گفتگوها میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان روز دوازدهم اسد در دوحه، پایتخت قطر آغاز و تا سه روز با گفتگو میان دو طرف جریان داشت. پس از روز سوم گفتگوها از پانزدهم تا بیستم ماه اسد گروه کوچکی از نمایندگان طالبان و دیپلمات‌ های آمریکایی مشغول نهایی ‌سازی توافق ‌نامه بود‌ه‌ اند. توافقی که مشخص نیست چه زمان نهایی و اعلام خواهد شد. گفته می ‌شود پس از دستیابی به توافق میان نمایندگان دو طرف، گفتگوها “بین ‌الافغانی” برگزار خواهد شد.

در روز سوم این دور گفتگوها زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از “پیشرفت عالی” به میان آمده در این گفتگوها خبر داده بود. نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پس از آن به هند، ناروی و آلمان رفت و با مقام‌ های دولتی این کشورها در مورد صلح افغانستان گفتگو کرد.

از آغاز این گفتگوهای عدم استفاده از خاک افغانستان توسط “گروه‌های تروریستی” و خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان بخش مهمی از شروط توافق صلح میان نمایندگان دو طرف بوده است.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای روند صلح افغانستان در پایان هشتمین دور گفتگوهایش با گروه طالبان گفته که برای رسیدن به یک موافقتنامه با عزت و دایمی سخت تلاش می ‌کند. آقای خلیلزاد در صفحه تویتر خود نوشته است که آمریکا تلاش می کند که گروه های تروریستی از افغانستان علیه هیچ کشور استفاده نتوانند.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پیش از این گفته بود که هدف گفتگوها توافق جامع صلح است که شامل تضمین مبارزه با “تروریزم”، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گفتگوها بین ‌الافغانی که منجر به ثبات سیاسی شود و آتش‌‎ بس دایمی و همه‌ جانبه است.