در پی نگرانی‌های امنیتی کشورهای جهان از افغانستان، مارک میلی، رییس ستاد آرتش امریکا در مصاحبه با یک رسانه‌ای امریکایی گفته است که خروج از افغانستان آن ‌طوری که او می‌‌خواست نشده‌است. او سقوط نظام پیشین را عقب‌گرد و شکست استراتژیک توصیف کرده‌است: ″آنطوری که من می‌خواستم تمام نشد. آنطوری که هیچ یک از ما […]

در پی نگرانی‌های امنیتی کشورهای جهان از افغانستان، مارک میلی، رییس ستاد آرتش امریکا در مصاحبه با یک رسانه‌ای امریکایی گفته است که خروج از افغانستان آن ‌طوری که او می‌‌خواست نشده‌است.

او سقوط نظام پیشین را عقب‌گرد و شکست استراتژیک توصیف کرده‌است: ″آنطوری که من می‌خواستم تمام نشد. آنطوری که هیچ یک از ما می‌‌خواستیم به پایان نرسید. این چیزی است که من در ملاء عام به آن شهادت دادم. و هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید آنرا به‌عنوان یک موفقیت استراتژیک توصیف کنید. اما عملیات تخلیه یک شاهکار لجستیکی شگفت‌‌انگیز بود″.

همزمان با این، دیوید پتریس، فرمانده پیشین نیروهای ایتلاف تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان می‌گوید که تروریستان از افغانستان تا حدی امنیت پاکستان و برخی از کشورهای همسایه را تهدید می‌کنند. او با نگرانی از فعالیت گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان افزود که نظارت بر فعالیت این گروه‌ها باید افزایش یابد: ″گروه‌های تروریستی در افغانستان آنقدر قوی نیستند که حملاتی مانند ۱۱ سپتمبر را در سطح بین‌المللی انجام دهند. اما به این معنا نیست که ما از نزدیک بر آنها نظارت نداشته باشیم، من مطمینم که ما نظارت بر آنها را بیشتر کنیم که چی در آنجا جریان دارد.″

درهمین‌حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که اگر حکومت سرپرست در سیاست‌شان در برابر جامعه جهانی نرمش نشان ندهند، جهان نیز پالیسی‌شان را در برابر حکومت سرپرست تغییر خواهند داد.

این دو مقام ارشد پیشین و کنونی نظامی پیشین امریکا درحالی از خروج امریکا از افغانستان انتقاد می‌کنند که سایر مقام‌های کابینه کنونی این کشور، از جمله وزیران دفاع و خارجه، هنوز از تصمیم خروج این کشور از افغانستان دفاع می‌‌کنند و آنرا تصمیم درست می‌خوانند. این نیز قابل یاددهانی است که پیشتر جنرال فرانک مکنزی، فرمانده پیشین ستاد فرماندهی مرکزی امریکا ″سنتکام″ گفت که تاریخ در مورد خروج نظامیان این کشور از افغانستان به‌عنوان اشتباه مرگ‌بار قضاوت خواهد کرد.