دیوید پترییس، رییس پیشین اداره‌ی استخبارات مرکزی امریکا و فرمانده پیشین نظامیان امریکایی در افغانستان می‌گوید که تجهیزات نظامی و تسلیحات نیروهای امریکایی که در افغانستان جا‌مانده است، به اندازه که گزارش شده جدی نیست، اما نگران کننده است. براساس گزارش وزارت دفاع امریکا پس از مسلط شدن دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان و خروج […]

دیوید پترییس، رییس پیشین اداره‌ی استخبارات مرکزی امریکا و فرمانده پیشین نظامیان امریکایی در افغانستان می‌گوید که تجهیزات نظامی و تسلیحات نیروهای امریکایی که در افغانستان جا‌مانده است، به اندازه که گزارش شده جدی نیست، اما نگران کننده است.

براساس گزارش وزارت دفاع امریکا پس از مسلط شدن دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان و خروج نیروهای خارجی از این کشور، کم‌وبیش به ارزش ۷میلیارد دالر تجهیزات نظامی که امریکا به نیرو‌های امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان فراهم کرده بود، در این کشور جامانده و اکنون به دست نیروهای امارت اسلامی افتاده است: ″شماری از سیستم‌‌های اسلحه و مهمات جدید و سایر لوازم وجود دارد که قابل استفاده می‌باشند. اما جدا شک دارم که طیاره‌ها در وضعیت خوب باشند. شک دارم که موترهای نظامی نیز در وضعیت خوب باشند. زیرا آنها پرزه جات اضافی ندارند و حتی از نظر تخنیکی برای طالبان ساده نیست که بخواهند طیاره‌ها را پرواز دهند، موترها را رانندگی نمایند و یا همه چیز را فعال بسازند″.

آقای پترییس از حضور گروه‌های دهشت‌افگن و موج تازه‌ی خشونت‌های شاخه‌ی خراسان داعش اظهار نگرانی کرده و گفته است که ازقبل پیش‌بینی شده بود که امارت اسلامی توانایی برقراری امنیت افغانستان را ندارند. او دلیل آن‌را آزادی هزاران تن از زندان‌های افغانستان می‌‌داند که دوباره مقتدر شده‌اند و به حملات می‌‌پردازند: ″به یاد داشته باشید که ما از قبل هراس داشتیم که با روی کار آمدن طالبان آنها توانایی برقراری امنیت تمام قلم‌رو افغانستان را نخواهند داشت. خشونت‌های اخیر و منسجم شدن گروه‌های مختلف برای طالبان مشکلات امنیتی ایجاد کرده است″.

این مقام بازنشسته امریکایی با اشاره به بحران بشری در افغانستان می‌گوید که جنگ روسیه در اوکراین وضعیت مصیبت‌بار بشری در افغانستان را تحت تاثیر قرار داده است: ″فکر نمی‌کنم که موضوع افغانستان در واشنگتن فراموش شده باشد. ولی موضوع اوکراین وضعیت افغانستان را تحت تاثیر قرار داده است و سایر مسایل جهان است که واقعاً مهم استند″.

آقای پترییس هم‌چنان امارت اسلامی را متهم کرده که به تعهدات‌شان، در کار احترام به حقوق‌بشر و فراهم آوری زمینه کار و تحصیل به زنان و دختران عمل نکرده است. این در حالی‌است که امارت اسلامی بارها اعلام کرده که به حقوق‌بشر متعهد است و در چهارچوب شریعت برای زنان و دختران زمینه‌ی کار و تحصیل را فراهم می‌کند.