معاش حدود سی هزار منسوب پولیس از چندین ماه به سو پرداخته نشده است. روزنامه نیویارک تایمز گزارش داده است که ائتلاف به رهبری امریکا از ترس این که مبادا معاشات پولیس به دست “مقام های مفسد حکومت افغانستان” برسد، پرداخت معاش ده ‌ها هزار پولیس را متوقف کرده است. به نوشته این روزنامه، این […]

معاش حدود سی هزار منسوب پولیس از چندین ماه به سو پرداخته نشده است. روزنامه نیویارک تایمز گزارش داده است که ائتلاف به رهبری امریکا از ترس این که مبادا معاشات پولیس به دست “مقام های مفسد حکومت افغانستان” برسد، پرداخت معاش ده ‌ها هزار پولیس را متوقف کرده است. به نوشته این روزنامه، این اقدام ائتلاف بین المللی در افغانستان به مثابه یک نوع تنبیه در برابر رهبری نیروهای امنیتی افغانستان است که در برابر اعمال شان حسابده نیستند و معاش “سربازان خیالی” را به دست می ‌آورند.

مقام های ناتو در گفتگو با نیویارک تایمز ابراز امیدواری کرده اند که چنین اقدام رهبری نیرو های امنیتی را شوکه خواهد کرد و این اقدام آنان را وادار خواهد کرد تا به زودی فهرست همه افسران پولیس را در سراسر آن کشور، تهیه و هویت هر پولیس را توسط سیستم بیومتریک تایید کنند. اما شماری از مقام‌ های پولیس در ساحات نا امن و جنگ زده به نیویارک تایمز گفته اند که کارمندان اداره بیومتریک قادر نیستند که به آن ساحات درگیر جنگ بروند. یا هم در شماری موارد که کارمندان بیومتریک به ولسوالی ها رفته بودند، بر اساس گزارش نیویارک تایمز، به دلیل اینکه سربازان به خط مقدم جنگ اعزام شده بودند، از روند ثبت بیومتریک باز مانده و معاش شان پرداخته نشده است.

تصمیم ائتلاف بین المللی مبنی بر تاخیر معاشات، در عمل بیشتر منسوبان پولیس را متاثر کرده است که نیاز فوری به پول دارند. به نوشته نیویارک تایمز، اکثر افسران پولیس مربوط به طبقه فقیر از سراسر افغانستان استند که صرف برای به دست آوردن معاش ماهوار معادل دوصد دالر امریکایی، زندگی شان را با خطر مواجه می کنند.

شماری از منسوبان در مناطق دور افتاده در گفتگو با این روزنامه، از موجودیت فساد اداری در میان مقام های ارشد نیروهای امنیتی، ابراز ناامیدی کرده و گفته اند که فقط موجودیت فساد اداری سبب شده تا معاشات آنان به تاخیر انداخته شود.

در این گزارش ذکر شده است که سال گذشته، حد اوسط روزانه بیست و هشت منسوب پولیس و ارتش در مقابله با تروریزم جان باخته اند.

این در حالیست که اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان نیز گذشته از موجودیت پولیس خیالی گزارش داده بود.

سال گذشته نیز مأموریت حمایت قاطع ناتو پرداخت معاش ده ها هزار سرباز ارتش را متوقف کرد و کار سبب شد که روند ثبت نام و بیومتریک سربازان را شدت گیرد.