یافته‌ های تازه اداره احصاییه و معلومات کشور نشان می‌ دهد که پنجاه وی یک درصد شهروندان افغانستان در “فقر چند بُعدی” به سر می ‌برند. این سروی نشان می‌دهد که پنجاه و یک اعشاریه یک درصد شهروندان کشور که هفده میلیون و نه صد هزار تن را شامل می ‌شود با “فقر چند بُعدی” […]

یافته‌ های تازه اداره احصاییه و معلومات کشور نشان می‌ دهد که پنجاه وی یک درصد شهروندان افغانستان در “فقر چند بُعدی” به سر می ‌برند. این سروی نشان می‌دهد که پنجاه و یک اعشاریه یک درصد شهروندان کشور که هفده میلیون و نه صد هزار تن را شامل می ‌شود با “فقر چند بُعدی” دست و پنجه نرم می‌کنند.

حبیب‌الله موحد معاون مسلکی اداره احصاییه و معلومات، با اعلام نتایج بررسی تازه این اداره می گوید که بیش از نیمی از جمعیت کشور با فقر چند بُعدی رو به رو استند. سروی تازه اداره احصاییه نشان می‌دهد که پنجاه و یک اعشاریه یک درصد شهروندان کشور که هفده میلیون و نه صد هزار تن را شامل می‌شود با “فقر چند بُعدی” دست و پنجه نرم می‌کنند.

کمبود دسترسی به خدمات صحی، آموزشی، امکانات اولیه زندگی، کار و وجود تکان ‌های امنیتی، پنج بعد مهم فقر چند بُعدی را شکل می‌دهد که در جریان این سروی در قالب هژده شاخص مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون این اداره فقر چند بُعدی را در میان جمعیت شهری هژده درصد یاد کرده افزوده که این رقم در میان جمعیت روستایی کشور به شصت و یک درصد می‌ رسد و هشتاد و نه درصد کوچی ‌ها نیز با فقر چند بُعدی رو به رو استند.

به گفته وی؛ پنجاه و هشت درصد فقیران چند بُعدی شامل کودکانی است که کمتر از هژده سال سن دارند؛ چهل و هشت درصد از خانواده‌ هایی که زن باسواد بالاتر از سن ده سال ندارند، چهل و یک درصد خانواده ‌هایی که از مواد سوخت جامد استفاده می‌کنند و سی و نه درصد خانوارهایی که دست کم یک کودک محروم از آموزش دارند در جمع فقیران چند بُعدی شامل استند.

وی همچنان می گوید که سی و دو درصد از خانواده‌ هایی که یک تن شاغل دارند و بیشتر اعضای خانواده در وابستگی اقتصادی به سر می ‌برند و بیست و چهار درصد از خانواده‌ های که تکان‌ های اقتصادی را تجربه کرده‌ اند در جمع فقیران چند بُعدی شامل می‌ شوند.

معاون اداره احصاییه، فقر چند بُعدی را با تفکیک ولایت ها و ولسوالی ها نیز نامتوازن خوانده افزوده که شاخص فقر چند بُعدی در کابل تنها دوازده درصد از شهروندان را در بر می‌گیرد، رقمی که در ولایت بادغیس، هشتاد و پنج درصد جمیعت این ولایت را احاطه می‌کند.

درهمین حال، مصطفی مستور وزیر اقتصاد می گوید که گسترش دامنه فقر چند بُعدی با میزان جمعیت خانواده رابطه مستقیم دارد. به گفته وی، شصت و یک درصد از خانواده‌ هایی که بیش از ده نفر عضو دارند در جمع فقیران چند بُعدی شامل استند و تنها سی و سه درصد از خانوارهایی دارای کم‌ تر از چهار عضو در جمع این فقیران شامل استند. آقای مستور، افزایش بی ‌رویه جمعیت و سهیم نبودن بیشتر نفوس در چرخه تولید و کسب درآمد را اصلی ‌ترین عامل گسترگی دامنه فقر چند بُعدی می خواند. وزیر اقتصاد می گوید که وزارت تحت امرش راهکار ملی نفوس را تدوین کرده است که در چهارچوب آن تلاش می‌شود جمعیتی که از نظر اقتصادی غیر فعال استند به فعالیت‌ های اقتصادی سوق داده شوند.