وزارت امور خارجه‌ چین می‌ گوید که این کشور از ایجاد یک دولت موقت تازه در افغانستان توسط طالبان استقبال می ‌کند. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه‌ چین در یک نشست خبری گفته است که تشکیل کابینه توسط طالبان به ایجاد ثبات در افغانستان کمک می‌کند. وزیر امور خارجه چین در این نشست همچنان گفته […]

وزارت امور خارجه‌ چین می‌ گوید که این کشور از ایجاد یک دولت موقت تازه در افغانستان توسط طالبان استقبال می ‌کند. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه‌ چین در یک نشست خبری گفته است که تشکیل کابینه توسط طالبان به ایجاد ثبات در افغانستان کمک می‌کند. وزیر امور خارجه چین در این نشست همچنان گفته است که افغانستان در حال حاضر بر سر دوراهی تاریخ ایستاده است و این کشور هنوز با چالش‌ ای شدید مسایل بشردوستانه، معیشت مردم و همه ‌گیری کووید-نزده مواجه است.

از سویی هم وزیر خارجه‌ چین در نشست وزیران امور خارجه‌ کشورهای همسایه‌ افغانستان گفته است که کشورش معادل سی و یک میلیون دالر غله‌ جات، لوازم زمستانی، واکسین و دارو به افغانستان کمک می ‌کند. او همچنین افزوده که چین سه میلیون دوز واکسین را به مردم افغانستان کمک می‌ کند. به گزارش شینهوا، وانگ ‌یی، وزیر امور خارجه چین، روز چهارشنبه، در نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان که به میزبانی پاکستان برگزار شده بود، این خبر را اعلام کرد.

او از همسایه ‌گان افغانستان خواسته‌اند که طالبان را راهنمایی کنند و از آن‌ ها بخواهند تا با همه اقوام و جناح‌ ها متحد شوند تا یک ساختار گسترده سیاسی و فراگیر شکل بگیرد و سیاست‌های داخلی و خارجی معتدل را دنبال کنند.

همچنین او از طالبان خواسته است که روابط‌شان با تمامی گروه‌های تروریستی را قطع کنند و اقداماتی را هم برای سرکوب آن‌ها روی‌دست گیرند.

در این نشست وزیران امور خارجه ایران، اوزبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان نیز شرکت کرده بودند. این نخستین نشست در سطح وزیران کشورهای مزبور در مورد افغانستان است. پیش از این، نشست نمایندگان این کشورها درباره افغانستان به میزبانی پاکستان برگزار شده بود.