ضمیر کابلوف نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان می‌گوید که زمان حذف امارت اسلامی از فهرست تروریستی این کشور فرا رسیده است. قای کابلوف در تازه‌ترین مصاحبه با روزنامه‌ی روسی “آر بی ک” گفته که زمان حذف امارت سلامی از فهرست سازمان‌‌های تر‌وریستی روسیه فرا رسیده، اما این تصمیم باید توسط ولادیمیر پوتین گرفته شود. […]

ضمیر کابلوف نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان می‌گوید که زمان حذف امارت اسلامی از فهرست تروریستی این کشور فرا رسیده است.

قای کابلوف در تازه‌ترین مصاحبه با روزنامه‌ی روسی “آر بی ک” گفته که زمان حذف امارت سلامی از فهرست سازمان‌‌های تر‌وریستی روسیه فرا رسیده، اما این تصمیم باید توسط ولادیمیر پوتین گرفته شود. او تاکید کرده که دیدگاه شخصی‌اش این است که چنین اتفاقی خواهد افتاد.

این در حالی‌است که امارت اسلامی بر بنیاد یک تصمیم دادگاه عالی روسیه، در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان یک جنبش تروریستی شناخته شد و گفته شد‌ که امارت اسلامی با تشکیلات مسلح غیر قانونی فعال در قلمرو چچن ارتباط دارد. اما؛ ضمیر‌ کابلوف تاکید کرده که اگر امارت اسلامی اقدامات قانع کننده‌ای برای برآورده کردن دو خواست جامعه‌ی جهانی؛ “حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق‌بشر” داشته باشند، روسیه برای حذف امارت اسلامی از فهرست تحریم‌های سازمان ملل و‌ به‌رسمیت شناخته شدن دولت این گروه نیز کمک خواهد کرد.

درهمین حال، برونو کال رییس سازمان استخبارات خارجی آلمان می‌گوید که با بازگشت امارت اسلامی به قدرت، افغانستان به کانون بالقوه افراط گرایان در جهان تبدیل شده است.کال گفت که القاعده رابطه نزدیک با امارت سلامی دارد و در آینده می‌‌تواند آزادانه ‌تر در افغانستان فعالیت کند. او که در مکتب اقتصادی لندن صحبت می‌کرد، افزوده: “که امکان ایجاد اردوگاه‌های آموزشی القاعده در افغانستان وجود دارد”. نشنال نیوز گزارش داده که او در سخن‌رانی خود این نگرانی را مطرح کرد که شاخه‌ی خراسان داعش می‌تواند الهام بخش حملات در اروپا شود. این در حالی‌است که امارت اسلامی همواره تاکید کرده است که به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان تهدیدی علیه دیگر کشورها باشد.