سخنگوی ‌‌کاخ سفید می‌گوید که توافقنامه دوحه بین اداره دونالد ترمپ رئیس‌جمهور پیشین امریکا و مقام‌های کنونی افغانستان، مقام‌های کنونی کابل را نیرومند کرد. سخنگوی ‌‌کاخ سفید همچنان گفت حکومت سرپرست به تعهدات خود درتوافقنامه عمل نکرده‌است. توافقنامه دوحه در تاریخ ۲۹ فبروری در سال ۲۰۲۰ امضا شد. بسیاری‌ها آن را سرآغاز برای فروپاشی نظام […]

سخنگوی ‌‌کاخ سفید می‌گوید که توافقنامه دوحه بین اداره دونالد ترمپ رئیس‌جمهور پیشین امریکا و مقام‌های کنونی افغانستان، مقام‌های کنونی کابل را نیرومند کرد. سخنگوی ‌‌کاخ سفید همچنان گفت حکومت سرپرست به تعهدات خود درتوافقنامه عمل نکرده‌است.

توافقنامه دوحه در تاریخ ۲۹ فبروری در سال ۲۰۲۰ امضا شد. بسیاری‌ها آن را سرآغاز برای فروپاشی نظام جمهوریت می‌دانند. اینک پس از دو سال هنوز هم، این موافقتنامه با واکنش‌های روبه‌رو است. در تازه‌ترین مورد، کارین ژان پییر، سخنگوی ‌‌کاخ سفید می‌گوید که توافقنامه دوحه بین اداره دونالد ترمپ رئیس‌جمهور پیشین امریکا و مقام‌های کنونی افغانستان، آن‌ها را تقویت کرد.

سخنگوی ‌‌کاخ سفید همچنان می‌گوید که مقام‌های حکومت سرپرست در توافقنامه دوحه تعهد کرده بودند که برای تشکیل یک حکومت فراگیر با سایر احزاب افغانستان گفت‌وگو خواهند کرد؛ اما به تعهدات خود در این توافقنامه عمل نکرده‌اند: «امضای توافقنامه دوحه با طالبان در سال ۲۰۲۰ آن‌ها را نیرومند و شرکای ما در حکومت پیشین افغانستان را تضعیف کرد. طالبان به تعهدات خود در توافقنامه عمل نکرده‌اند. طالبان همچنان به وعده‌های خود مبنی بر آغاز گفت‌وگوی معنادار با شهرندان ا فغانستان برای هموار کردن راه برای یک نظام سیاسی جامع و فراگیر عمل نکرده‌اند».

در این حال، شماری از آگاهان مسایل سیاسی توافقنامه دوحه را عامل فروپاشی نظام پیشین کشور دانسته و می‌گویند که در این ‌‌توافقنامه جایگاه مردم افغانستان نادیده گرفته ‌شده‌است.

همچنان سخنگوی حکومت سرپرست امضای توافقنامه دوحه را دستاورد بزرگ برای افغانستان می‌داند و می‌گوید که امریکا خود توافقنامه دوحه را نقض کرده‌است.

پیش از این، دفتر بازرس ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان “سیگار” در سلسه از تویت‌ها گفته بود که توافق بین ایالات متحده و مقام‌های حکومت سرپرست باعث ایجاد بی‌اعتمادی زیاد در روابط ایالات متحده و افغانستان شده بود.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv