در ادامه نگرانی‌ها از نقض حقوق بشر در افغانستان، کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باردیگر از وضعیت حقوق بشری زنان در کشور ابراز نگرانی کرده‌است. در همین حال، شماری از آگاهان سیاسی و فعالان حقوق زن از سازمان ملل متحد می‌خواهند که برای رفع محدودیت‌های کنونی باید به حکومت کنونی فشار لازم وارد […]

در ادامه نگرانی‌ها از نقض حقوق بشر در افغانستان، کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باردیگر از وضعیت حقوق بشری زنان در کشور ابراز نگرانی کرده‌است. در همین حال، شماری از آگاهان سیاسی و فعالان حقوق زن از سازمان ملل متحد می‌خواهند که برای رفع محدودیت‌های کنونی باید به حکومت کنونی فشار لازم وارد شود.

کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در خبرنامه‌ای به برسی وضعیت زنان و دختران در افغانستان و افزایش تهدیدات علیه زنان در جهان پرداخته‌اند. آنان گفته‌اند که این وضعیت ایجاب می‌کند که تبعیض جنسیتی علیه بشریت جرم‌انگاری شود. این کارشناسان از نهادینه‌شدن تبعیض و سلطه به زنان در افغانستان هشدار داده‌اند: «در افغانستان در حال حاضر، فرمان‌ها، سیاست‌ها و اعمال، یک سیستم نهادینه‌شده از تبعیض بر زنان و دختران را تشکیل می‌دهد که به آپارتاید جنسیتی تبدیل می‌شود. آپارتاید جنسیتی فقط یک نظریه یا ساختار قانونی نیست؛ بلکه یک تهدید واقعی و یک واقعیت زنده برای میلیون‌ها زن و دختر در سراسر جهان است – واقعیتی که در حال حاضر به صراحت در حقوق بین‌الملل تدوین نشده‌است».

این کارشناسان، خواستار گنجانیدن «آپارتاید جنسیتی» به عنوان جنایت علیه بشریت بر اساس ماده دوم پیش‌نویس مواد مربوط به پیشگیری و مجازات جنایت‌ها علیه بشریت شدند که هم اکنون در کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل در حال برسی است: «حکومت طالبان، تدوین عاجل آپارتاید جنسیتی در حقوق بین‌الملل را لازمی می‌کند؛ زیرا به جامعه بین‌المللی اجازه می‌دهد تا نقض حقوق زنان و دختران افغانستان را بهتر شناسایی و به آن رسیدگی کند».

کارشناسان شورای حقوق در حالی از تأثیرات سیاست‌های تبعیض‌آمیز در جهان، به‌ویژه در افغانستان علیه زنان و دختران افغانستان هشدار داده‌اند که هفته گذشته وزیران خارجه چندین کشور در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در آلمان، با نشر اعلامیه‌ای، از حکومت سرپرست خواستند تا به پیگرد سیستماتیک جنسیتی که می‌تواند مصداق جنایت علیه بشریت باشد، نقطه پایان بگذارند. با این حال، مقام‌های حکومت سرپرست بارها گفته‌اند که به حقوق زنان در چوکات شریعت اسلامی متعهد اند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv