امارت اسلامی از زمان قدرت گیری دوباره به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی‌ رفتن به مکتب را نداده ‌است. هرچند وزارت معارف امارت اسلامی بارها گفته است که طرزالعمل حضور دانش ‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم به مکتب را تهیه و عملی می‌کند؛ اما این وعده تاکنون عملی نشده است. تعطیلی مکتب‌های دختران […]

امارت اسلامی از زمان قدرت گیری دوباره به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی‌ رفتن به مکتب را نداده ‌است.

هرچند وزارت معارف امارت اسلامی بارها گفته است که طرزالعمل حضور دانش ‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم به مکتب را تهیه و عملی می‌کند؛ اما این وعده تاکنون عملی نشده است. تعطیلی مکتب‌های دختران واکنش‌های گسترده‌‌ای را در داخل و خارج از کشور در پی داشته است. رییس بخش هماهنگ ‌کننده کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد به‌مناسبت گرامی‌داشت از روز پرستار در افغانستان، از بسته ‌بودن مکتب‌های دختران و نیز محدودیت‌های آموزشی بر دختران ابراز نگرانی کرده است. وی در توییتی گفته که باید محدودیت‌های آموزشی از سر راه دختران برداشته شود. فعالان حقوق زن با تاکید بر لغو محدودیت امارت اسلامی بر زنان کشور از سازمان ملل متحد می‌خواهند که بالای حکومت سرپرست فشار وارد کند تا دروزاه‌ی مکتب‌های دختران را بازگشایی کند.

این نگرانی‌ها در حالی مطر می‌شود که امارت اسلامی همواره اعلام کرده که به فراهم سازی زمینه‌های آموزش و کار برای زنان کشور در چهارچوب شریعت اسلامی متعهد است و تلاش‌ها برای بازگشایی مکتب‌های دختران نیز ادامه دارد.