یک گزارش سالانه امریکا از کاهش چشمگیری مواد مخدر در افغانستان خبر داده است. دفتر کنترول مواد مخدر کاخ سفید در گزارش اعلام کرده است که در سال گذشته میلادی، کشت مواد مخدر در افغانستان سی و سه درصد کاهش داشته است. براساس این گزارش، خشکسال و کاهش بهای مواد مخدر دربازار های جهانی، از […]

یک گزارش سالانه امریکا از کاهش چشمگیری مواد مخدر در افغانستان خبر داده است. دفتر کنترول مواد مخدر کاخ سفید در گزارش اعلام کرده است که در سال گذشته میلادی، کشت مواد مخدر در افغانستان سی و سه درصد کاهش داشته است. براساس این گزارش، خشکسال و کاهش بهای مواد مخدر دربازار های جهانی، از علت های عمده کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان بوده است.

اداره ملی کنترول مواد مخدر کاخ سفید در ارزیابی سالانه خود گفته است که کشت کوکنار و تولید تریاک در افغانستان در سال دوهزار و هژده میلادی نسبت به سال قبلی کاهش چشم‌ گیری داشته؛ اما بازهم زیاد بوده است. این اداره که رییس جمهور امریکا را در مسایل مربوط به مواد مخدر مشوره می دهد، اعلام کرده است کشت کوکنار در افغانستان سال گذشته سی و سه درصد داشته است.

بربنیاد این گزارش، در سال گذشته دوصد و بیست و یک هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده بود در حالی که در سال دوهزار و هفده میلادی، کشتزار های مواد مخدر به سه صد و بیست هزار هکتار می رسید. این گزارش نشان می دهد که تولید تریاک هم کاهش چهل و دو درصدی داشته است.

در سال دوهزار و هفده میلادی در افغانستان نه هزار و یک صد و چهل متریک تن تریاک تولید شده بود و این رقم در سال گذشته به پنج هزار و سه صد و سی متریک تن کاهش یافته است.

خشک ‌سالی در مناطق وسیع و کاهش بهای تریاک از عوامل عمده کاهش کشت کوکنار و تولید تریاک در سال گذشته در افغانستان عنوان شده ‌است.

اداره ملی کنترول مواد مخدر امریکا در گزارش خود یاد آور شده است که کشت گسترده کوکنار و تولید تریاک توانایی حکومت افغانستان برای حاکمیت قانون و زمینه سازی برای صلح را به چالش می کشد. گزارش می افزاید عوایدی که طالبان از کار و بار مواد مخدر به ‌دست می آورد تلاش‌ های امریکا برای جلوگیری تروریزم و شورش را کُند می کند.

این اداره کاروبار مواد مخدر در افغانستان را یک مشکل جدی خوانده و گفته است که امریکا برای حل این مشکل همکاری خود با حکومت افغانستان را ادامه می دهد.