نتایج یک تحقیق نشان می دهد که مرگ و میر نوزادان در کشور هشت درصد کاهش یافته است. این تحقیق نشان می‌ دهد که در برخی ساحات دور دست هنوزهم دسترسی مردم به خدمات صحی با چالش ‌هایی مواجه است. رییس عمومی نظارت و ارزیابی وزارت صحت عامه گفته است که این وزارت حدود دوازده […]

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که مرگ و میر نوزادان در کشور هشت درصد کاهش یافته است. این تحقیق نشان می‌ دهد که در برخی ساحات دور دست هنوزهم دسترسی مردم به خدمات صحی با چالش ‌هایی مواجه است. رییس عمومی نظارت و ارزیابی وزارت صحت عامه گفته است که این وزارت حدود دوازده تحقیق را در زمینه‌ های مختلف دسترسی مردم به خدمات صحی انجام داده است.

نتایج یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که مرگ و میر نوزادان در کشور هشت درصد کاهش یافته است. در این تحقیق براساس آماردهی کلینک‌ های فعال در سراسر کشور انجام شده و نشان می‌ دهد که در برخی ساحات دور دست هنوزهم دسترسی مردم به خدمات صحی با چالش‌هایی مواجه است.

عطاالله سیدزی رییس عمومی نظارت و ارزیابی وزارت صحت عامه گفته است که این وزارت حدود دوازده تحقیق را در زمینه‌ های مختلف دسترسی مردم به خدمات صحی انجام داده است.

آقای سیدزی افزوده که، براساس یکی از این تحقیقات، مرگ و میر نوزادان در سال دوهزار دو که از هر یکهزار ولادت پنجاه و هفت فی هزار نوزاد جان‌ های شان را از دست می ‌دادند؛ امروز این رقم به چهل و نه نوزاد در هر یکهزار ولادت کاهش یافته است.

به گفته او، این آمار نشان می ‌دهد که مرگ و میر نوزدادان در کشور به صورت چشمگیری کاهش یافته و حتا می ‌شود این آمار را با مرگ و میر نوزادان در پاکستان و هند مقایسه کرد.

به گفته وی، دسترسی خدمات مادران به خدمات صحی نیز پنجاه و نه درصد افزایش یافته در حالی که در سال گذشته میزان دسترسی مادران به خدمات صحی پنجاه درصد بود.

دسترسی به خدمات واکسن نیز بیشتر شده است؛ اما امراض تنفسی برای نوزادان در بخش شمالی کشور بیشتر گزارش شده است.

این تحقیق در بخش محو بیماری ملاریا نیز نشان می‌ دهد که این بیماری در مناطق مشرقی کشور از جمله لغمان، ننگرهار، کنر و نورستان، هنوزهم وجود دارد و در برخی مناطق، بیشتر هم شده است.

براساس این تحقیق، دسترسی به خدمات صحی براساس مدت زمانی نیز افزایش یافته و در مدت دو ساعت حدود نود درصد مردم به خدمات دسترسی دارند، در یک ساعت هشتاد و پنج درصد و در نیم ساعت حدود پنجاه و چهار درصد مردم به خدمات صحی دسترسی دارند.