نمایند‌گان ویژه کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، ناوری، بریتانیا و امریکا دربیانیه‌ای گفتند که مقام‌های حکومت سرپرست با گذشت بیش از دو سال از سلطه دوباره‌‌شان بر افغانستان، هیچ‌ گام عملی را برای آغاز یک روند سیاسی فراگیر برنداشته ‌اند. وزارت امور خارجه امریکا با نشر بیانیه‌ای می‌‌گوید که نمایندگان چندین کشور چند […]

نمایند‌گان ویژه کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، ناوری، بریتانیا و امریکا دربیانیه‌ای گفتند که مقام‌های حکومت سرپرست با گذشت بیش از دو سال از سلطه دوباره‌‌شان بر افغانستان، هیچ‌ گام عملی را برای آغاز یک روند سیاسی فراگیر برنداشته ‌اند.

وزارت امور خارجه امریکا با نشر بیانیه‌ای می‌‌گوید که نمایندگان چندین کشور چند روز پیش در رُم، پایتخت ایتالیا، پیرامون وضعیت جاری افغانستان بحث کردند. در این بیانیه آمده‌است که مقام‌های حکومت سرپرست با گذشت بیش از دو سال از حاکمیت شان تا هنوز هیچ اقدامی برای تشکیل حکومت فراگیر نکرده‌اند. در این بیانیه نیز تاکید شده‌است که مقام‌های حکومت سرپرست پیش از همه مشروعیت خود را از مردم افغانستان بگیرند. نمایند‌گان این کشورها، بر ضرورت رسیدگی به بحران بشردوستانه افغانستان تاکید کردند و بار دیگر ازمقام‌های حکومت سرپرست خواستند تا دست‌رسی بدون مانع را برای همه نهادهای کمک‌‌کننده اعم از زن و مرد، تضمین کنند. با این وجود، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که حکومت کنونی کارهای سیاسی زیاد انجام داده و وحدت سیاسی که مسبب ثبات سیاسی است، از کارهای این حکومت است.

در عین حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که کشورهای غربی نباید در تعامل سیاسی و منافع خودشان افغانستان را قربانی بازی‌های سیاسی کنند. آنان همچنان می‌گویند تا زمانی که حکومت سرپرست به تعهدات جهانی عمل نکند، از سوی جهان به‌ رسمیت شناخته نخواهد شد.

تشیکل دولت فراگیر با حضور همه جریان‌های سیاسی، احترام گذاشتن به قوانین حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و مبارزه علیه تروریزم، از شروط اساسی جامعه جهانی برای به ‌رسمیت‌شناسی حکومت سرپرست گفته شده‌است. اما مقام‌های حکومت سرپرست بارها گفته‌اند که حکومت فعلی افغانستان همه‌شمول است و تمام اقوام افغانستان در ادارات حکومت حضور دارند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv