کمیسیون مستقل انتخابات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در سی و یکم ماه حمل سال آینده ناممکن می داند. این کمیسیون امروز برای برگزاری این انتخابات، تقویم جدیدی را با احزاب، جریان های سیاسی و نهادهای ناظر بر روند انتخابات به نظر خواهی گذاشته است. براساس تقویم جدید کمیسیون انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی، […]

کمیسیون مستقل انتخابات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در سی و یکم ماه حمل سال آینده ناممکن می داند. این کمیسیون امروز برای برگزاری این انتخابات، تقویم جدیدی را با احزاب، جریان های سیاسی و نهادهای ناظر بر روند انتخابات به نظر خواهی گذاشته است. براساس تقویم جدید کمیسیون انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی، شورای ولسوالی و انتخابات مجلس نمایندگان ولایت غزنی در بیست و دوم ماه سرطان سال آینده برگزار می شود. درهمین حال، کمیسیون شکایات تاکید می کند که در انتخابات ریاست جمهوری رای دهندگان قبل از انتخابات باید بایومتریک شوند. نمایندگان احزاب سیاسی ونهاد های ناظر بر روند انتخابات تاخیر سه ماهه در برگزاری انتخابات را خلاف قانون می دانند.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات، زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را سی و یکم ماه حمل سال آینده خورشیدی اعلام کرده بود. مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات تقویم جدید انتخابات ریاست جمهوری را با نمایندگان احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و نهادهای ناظر بر روند انتخابات به نظر خواهی گذاشت. براساس این تقویم،  انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شورای ولایتی، شوراهای ولسوالی و انتخابات مجلس نمایندگان ولایت غزنی در بیست دوم ماه سرطان سیزده نود و هشت برگزار خواهد شد.

درهمین حال، مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی در باره به تاخیر افتادن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چیزی نمی گویند، اما تاکید می کنند که در انتخابات ریاست جمهوری رای دهندگان باید قبل از انتخابات بایومتریک شوند.

از سویی هم، نمایندگان احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر روند انتخابات تاخیر سه ماهه در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را خلاف قانون می دانند.

کمیسیون تاکنون نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نمایندگان ده ولایت را اعلام کرده و هنوز نتایج شماری از ولایت ها اعلام نشده است. اما مسوولان کمیسیون های انتخاباتی، در مورد چگونگی بازشماری آرا کارمندان یکدیگر را به انجام تقلب متهم می کنند.

در حالی کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری را با سه تاخیر برگزار می کند که روز یکشنبه سخنگوی ریاست جمهوری گفت که حکومت خواهان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سی و یکم ماه حمل سال آینده است و به تصمیم کمیسیون انتخابات به عنوان یک نهاد مستقل احترام می گذارد.